تالیف وکلای وکیل تیکحقوقیمطالب حقوقی

نحوه ی استرداد هدیه در دوران نامزدی

1
دوران نامزدی 800x400 - نحوه ی استرداد هدیه در دوران نامزدی
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

نحوه ی استرداد هدیه در دوران نامزدی

بی تردید بر تمام اعمال ما حتی در شخصی ترین روابط آثار قانونی متعددی وجود دارد.

در این مقاله به نحوی استرداد هدیه در دوران نامزدی پرداخته می شود و کلیه شرایط قانونی استرداد هدیه مورد بررسی قرار میگیرد.

البته لازم به ذکر است اگر در خصوص استرداد و پس گرفتن هدیه میخواهید اقدام قانونی انجام دهید قبل از هر چیز از وکلای برتر دادگستری عضو وکیل تیک مشاوره حقوقی تلفنی ارزان و مقرون به صرفه دریافت کنید.

با یک مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری به در خصوص استرداد هدیه و به تعبیر دیگر پس گرفتن هدیه شما از حقوق قانونی خود مطالع می شود و میتوانید تصمیم صحیح قانونی در این خصوص بگیرید.

بحث استرداد هدیه بیشتر در خصوص دوران نامزدی اتفاق می افتد و نامزدها با علت اختلافاتی که بین ایشان حادث شده تصمیم به استرداد هدایای دوران نامزدی میگیرند.

شاید علت این امر، هدیه با ارزش ریالی بالا باشد، چراکه در بیشتر موارد زوج اقدام به تهیه هدیه طلا به نامزد خود می نماید.

در اینصورت به هر علتی طرفین تصمیم بر پایان رابطه نامزدی خود بگیرند باید تکلیف قانونی پس گرفتن این هدایا اغلب با ارزش مشخص شود.

هرچند در این مقاله آثار و شرایط قانونی استرداد هدیه بررسی خواهد شد ولی بازم پیشنهاد میشود با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با وکیل متخصص استرداد هدیه در تهران و دیگر شهرهای ایران، اقدام قانونی صحیحی را شروع نمایید.

هدیه از منظر قانونگذار تحت عنوان هبه مورد بررسی و قانوگذاری قرار گرفته است.

شما زمانی که هدیه ای به شخص مد نظر خود میدهید در واقع اقدام به انجام عمل حقوقی هبه نموده اید.

هبه در دیدگاه قانونی عقد است منظور از عقد عمل حقوقی است که دوطرف باید یکدیگر اقدام به انعقاد و انجام آن مینماند.

در تعریف قانونی عقد هبه در ماده 795 قانون مدنی آمده است: ((  عقدي است كه به موجب آن يك نفر مالي را مجاناً به كس ديگري تمليك مي كند تمليك‌كننده واهب طرف ديگر را متهب، مالي را‌كه مورد هبه است عين موهوبه مي گويند. ))

بنابراین در تعبیر عام هدیه دهنده را واهب و کسی که هدیه را دریافت میکند، متهب و هدیه ای که شما به طرف مقابل خود میدهید، عین موهوبه نام دارد.

با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با وکیل متخصص در زمینه هبه میتوانید معنا و شرایط قانونی هبه را مورد مشاوره حقوقی قرار دهد و کلیه حقوق خود در این زمینه آگاه شود.

همانطور که بیان شد قانونگذار تصریح نموده است که هبه یا همان هدیه مجانی توسط هدیه دهنده به گیرنده هدیه تحویل و بخشیده می شود.

ولی تمام هدایا مجانی نیست و گاهی اوقات در قابل هدیه مالی داده میشود یا هدیه دهنده عملی را از هدیه گیرنده میخواهید تا در قبال هبه برای او انجام دهد.

قانون مدنی در ماده 801 در این خصوص بیان داشته است: (( هبه ممكن است معوض باشد و بنابراين واهب مي تواند شرط كند كه متهب مالي را به او هبه كند يا عمل مشروعي را مجاناً بجا آورد. ))

بنابراین حتی در بیان اولیه قانونگذار در مجانی بودن هدیه حالت دیگری نیز وجود دارد که شما با مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با وکیل متخصص هبه، هدیه میتوانید تمام شرایط آن را بپرسید.

همانطور در ابتدای این مقاله آمد ما میخواهیم شرایط استرداد هدیه به ویژه در دوران نامزدی را بررسی کنیم.

اگر زوجین در دروان نامزدی یا حتی بعد از ازدواج بخواهند هدیه خود را مسترد نمایند باید عین هدیه موجود باشد.

اگر به هر علت هدیه ای که شما به نامزد خود داده اید تلف یا مفقود شود یا مورد سرقت قرار گیرد دیگر هدیه قابل استرداد نخواهد بود.

اینکه آیا هدیه به ویژه طلا توسط نامزد فروخته شود آیا این فروش تلف محسوب میشود یا خیر را میتوانید به راحتی با مشاوره تلفنی با وکیل متخصص به راحتی از وکیل پایه یک دادگستری خانواده بپرسید.

ولی ما در این مقاله تا حد امکان با بیانی ساده و قابل درک برای عموم شرایط قانونی را بیان میکنیم.

ولی با توجه به اینکه قانونگذار در زمان تحریر و تصویب قانون از الفاظ تخصصی استفاده میکند بهترین راه درک صحیح از منظور قانوگذار در خصوص استرداد و پس گرفتن هدیه دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در زمینه هبه است.

وکیل تیک این امکان را فراهم نموده است که شما با مراجعه به سامانه مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین 24 ساعته، با چند کلیک ساده نزدیک ترین وکیل متخصص استرداد هدایا در دوران نامزدی را انتخاب و با هزینه مقرون به صرفه و ارزان مشاوره حقوقی دریافت کنید.

قانونگذار در ماده 803 قانون مدنی امکان استرداد هدیه را پیش بینی نموده است ولی برای اجرای این ماده شرایط قانونی نیز قرار داده است.

بهتر است اول متن ماده 803 قانون مدنی را مورد مطالعه قرار دهیم و ببینیم قانونگذار در این ماده قانونی چه شرایطی را بیان نموده است.

متن ماده موصوف بدین شرح است:

بعد از قبض نيز واهب مي تواند با بقاء عين موهوبه از هبه رجوع كند مگر در موارد ذيل:

  • در صورتي كه متهب پدر يا مادر يا اولاد واهب باشد.
  • در صورتي كه هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
  • در صورتي كه عين موهوبه از ملكيت متهب خارج شده يا متعلق حق غير واقع شود خواه قهراً مثل اين كه متهب به واسطه فلس محجور شود، خواه اختیاراً مثل اینکه عين موهوبه به رهن داده شود.
  • در صورتي كه در عين موهوبه تغييري حاصل شود.

درک صحیح از این شرایط قانونی برای خوانده عام فقط با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری امکان پذیر است.

استرداد هدیه از پدر و مادر

بنا بر آنچه آورده شد پس از قبض هدیه، یعنی تحویل هدیه توسط فرزند به پدر و مادر خود حتی در صورتی که عین هدیه موجود باشد امکان استرداد آن از ایشان وجود ندارد.

قانونگذار ما با توجه به ریشه فقهی عقد هبه که یکی از عقود معین در فقه اسلامی می باشد همان شرایطی را که فقه شیعه در خصوص پس گرفتن هدیه از پدر و مادر را تعیین نموده در قانون مدنی منعکس کرده است.

بنابراین اگر شما از وکیل پایه یک دادگستری قبل از طرح خواسته استرداد هدیه از پدر یا مادر مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین دریافت کرده باشید شما را از طرح دادخواست مبنی بر استرداد هدیه از پدر و مادر منع خواهد کرد.

چراکه قانونگذار در بند اول ماده 803 قانون مدنی تصریح نموده است که استرداد عین موهوبه از متهب پدر و مادر قابل انجام نمی باشد و اگر بدون مشاوره حقوقی اقدام طرح چنین دعوی نمایید بی تردید از روز اول نتیجه دعوا مشخص خواهد بود و بدون یک مشاوره حقوقی تلفنی مقرون به صرفه شما باید هزینه زیادی را بیهود جهت ابطال تمبر دادخواست پرداخت نمایید حال آنکه وکیل در زمان مشاوره به شما گوش زد خواهد کرد که این دعوی محکوم به رد و بی حقی خواهد شد.

آیا هدیه معوض قابل استرداد است؟

همانطور که در سطور گذشته آمد هدیه میتواند معوض باشد.

قانون مدنی در خصوص هدیه معوض در ماده 801 آورده است، هبه ممكن است معوض باشد و بنابراين واهب مي تواند شرط كند كه متهب مالي را به او هبه كند يا عمل مشروعي را مجاناً بجا آورد.

اگر شما هدیه ای که طرف مقابل خود داده اید در قبال آن درخواست هدیه ای کرده باشید یا بخواهید عملی را به رایگان برای شما انجام دهد دیگر هدیه شما مجانی نخواهد بود.

در بند دوم ماده 803 قانون مدنی تصریح شده است که اگر هدیه معوض باشد امکان استرداد آن وجود ندارد.

شما با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین به راحتی شرایط هدیه معوض را میتوانید از وکیل متخصص استرداد هدیه بپرسید و ظرایف قانونی را در این خصوص بدانید.

درست است که قانونگذار در ماده 801 قانون مدنی بیان نموده در صورتی که هدیه دهنده درخواست هدیه متقابلی نماید هبه معوض واقع شده است.

در مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل حتما این نکته با شما در میان گذاشته خواهد شد که شرایط برابری ارزش های دو هدیه متقابل مدنظر قانونگذار نیست.

به تعبیر دیگر اینکه هدیه اول ارزان تر یا گران قیمت تر از هدیه متقابل مورد درخواست باشد یا بالعکس هیچ تاثیری در موضوع ندارد.

برای مثال اگر شما هدیه ای به طرف مقابل خود بدهید که ارزش اقتصادی زیادی داشته باشد در مقابل تقاضای هدیه یک آبنبات را بکنید این هدیه دیگر معوض بوده و حتی در فرض وجود عین هدیه قابل استرداد توسط شما نیست.

تمام این نکات و ظرایف قانونی در تفسیر قانونی امری است که شما با مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین مقرون به صرفه با وکیل متخصص در این زمینه میتوانید از آن مطلع شود.

بنابراین تا اینجای مقاله متوجه شدیم که اولاً باید هدیه موجود باشد، ثانیاً هدیه گیرنده پدر و مادر شما نباشد، ثالثا هدیه معوض نباشد

فروش هدیه و امکان استرداد آن

علاوه بر شرایط فوق در صورتی که هدیه از مالکیت هدیه گیرنده خارج شده باشد باز هم امکان استرداد آن برای شما وجود ندارد.

با مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین24 ساعته در سامانه حقوقی وکیل تیک شما به راحتی به بهترین وکلای متخصص در زمینه استرداد هدیه دسترسی دارید و میتوانید در خصوص نحوی از مالکیت خارج شدن هدیه از دایره اموال ومالکیت هدیه گیرنده تمام سوالات خود را از وکیل پایه یک دادگستری در زمینه استرداد هدیه بپرسید.

همانطور که مشاهده نمودید در بند4 ماده 803 قانون مدنی تصریح شده است  در صورتي كه عين موهوبه از ملكيت متهب خارج شده يا متعلق حق غير واقع شود خواه قهراً مثل اين كه متهب به واسطه فلس محجور شود، خواه اختیاراً مثل اینکه عين موهوبه به رهن داده شود.

با سرقت عین موهوبه یا همان هدیه تحویل داده شده توسط شما به هدیه گیرنده در صورتی که هدیه مفقود شود یا مورد سرقت واقع شود یا متعلق حق غیر قرار گیرد امکان استرداد آن وجود ندارد.

بنابراین اگر هدیه برای مثال ملک باشد متعلق حق قرار گیرد یعنی برای آن ملک حق ثالثی به وجود بیاید مثلا در رهن بانک قرار بگیرد دیگر این هدیه قابل استرداد نخواهد بود.

متعلق حق غیر قرار گرفتن میتواند قهری باشد یا ارادی، مثلا اگر هدیه گیرنده معسر شود و طلبکار هدیه را توقیف نمایند در اینصورت نیز با اینکه در رهن و توقیف آن ارتباطی با اراده هدیه گیرنده ندارد بازهم قابل استرداد توسط هدیه دهنده یا به تعبیر قانونگذار واهب نمی باشد.

حال اگر هدیه گیرنده نیز با اراده خود اقدام به فروش عین موهوبه یا همان هدیه به شخص ثالثی نماید در اینصورت نیز هدیه قابل استرداد نخواهد بود.

اینکه آیا این فروش غیر واقعی بوده و برای استفاده از این فرض قانونی برای جلوگیری از استرداد هدیه توسط متهب انجام شده است را میتوانید با درخواست مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین در تمام ساعات شبانه روز و 24 ساعته از وکیل پایه یک دادگستری متخصص مورد مشاوره قرار دهید.

وکیل متخصص در این زمینه میتواند با یک مشاوره حقوقی تلفنی مقرون به صرفه

و با سوالی که از شما در خصوص موضوع میپرسد تمام زوایا را بررسی نماید و مشاوره حقوقی تخصصی به شما ارائه دهد.

با دریافت یک مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با وکیل میتوانید از تضییع حقوق خود از یک انتقال غیر واقعی و قرارداد صوری شما را از امکان استرداد هدیه محروم نماید.

آیا مالی شما تحویل دادید هدیه است؟

مباحث مربوط به استرداد هدیه بررسی شد ولی حتما باید به این نکته مهم توجه کنید که آیا مالی که شما با قصد هدیه به طرف مقابل تحویل داده اید آیا اصولا هدیه است و شامل مباحثی که بیان کردیم می باشد یا خیر!؟

این نکته از این لحاظر مهم است که اگر شما مالی را به دیگری دهید و مشمول مقررات هبه نباشد به راحتی قابل استرداد است.

بنابراین برای اینکه به صورت دقیق و در مصداق موضوع حقوقی شما این موضوع بررسی شود به شما توصیه میشود حتما مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین از وکیل بگیرید.

وکیل پایه یک دادگستری متخصص در زمینه استرداد هدیه تمام سوالات لازم را از مشا میپرسد و در مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری به شما خواهد گفت که آیا تحویل مال شما به طرف مقابل هبه است یا خیر و آیا شرایط استرداد هدیه را باید با مقررات قانون مدنی در خصوص هبه تطبیق دادیا باید موضوع را در مباحث دیگر حقوقی همچون امانت و عاریه و … بررسی نمود.

آنچه در این مقاله باید بیان شود وفق ماده 798 قانون مدنی تصریح شده است، هبه واقع نمي شود مگر با قبول و قبض متهب اعم از اين كه مباشر قبض خود متهب باشد يا وكيل او و قبض بدون اذن واهب اثري‌ندارد.

بنابراین اولا شما باید هدیه را تحویل یا به تعبیر قانونگذار به قبض هدیه گیرنده یا شخص معرفی شده از طرف وی دهید.

بنابراین وکیل خوب در زمان مشاوره حقوقی تلفنی به شما خواهد گفت که حتما بررسی کنید هدیه را به چه کسی تحویل داده اید و اگر به شخص مورد نظر خود تحویل نداده اید آن تحویل گیرنده مباشر هدیه گیرنده است با به تعبیر قانون گذار مباشر متهب است یا شخص مباشر و ماذون از هدیه گیرنده نبوده است در اینصورت مال شما به راحتی قابل استرداد خواهد بود.

 

استرداد هدیه از مجنون، صغیر و سفیه

همچنین قانونگذار در ماده 799 تصریح و تاکیر نموده است که در هبه به صغير يا مجنون يا سفيه قبض ولي معتبر است.

بنابراین اگر شما به مجنون با صغیر یا سفیه هدیه میدهید باید این هدیه به ولی وی تحویل شود و اگر به خود این اشخاص تحویل و یا به تعبیر قانونی قبض دهید قابل استرداد خواهد بود.

با مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین 24 ساعته با وکیل خوب و متخصص پایه یک دادگستری در زمینه استرداد هدیه میتوانید مصادیق صغیر، مجنون و سفیه را بپرسید و این خصوص مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنید.

شرایط استرداد هدیه از نامزد و همسر

بنا برا آنچه در این مقاله آورده شده شما نامزد یا همسر خود را میتوانید همچون یک فرد عادی تلقی کنید.

تمام شرایط که به صورت عام و کلی در خصوص هدیه گیرنده است قابل توسعه به نامزد و همسر نیز می باشد.

بنابراین با یک مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین موضوع استرداد هدیه از همسر و نامزد قابل تفسیر و مشاوره تحت شرایط عمومی هبه است.

فلذا هدیه تحویلی شما به همسر در صورتی تلف نشده باشید و عین آن موجود باشد و متعلق حق غیر قرار نگرفته باشد و همچنین مورد سرقت قرار نگرفته و موضوع عقد بیع دیگری با ثالث قرار نگرفته باشد و شما هدیه یا به شخص نامزد یا همسر خود داده باشید یا هدیه تحویل مباشر و ماذون از طرف وی قرار گرفته باشید شما میتوانید با توجه به مقررات قانون مدنی در خصوص هبه آن را مسترد نماید.

حتما قبل از هر اقدام قانونی و حقوقی در خصوص استرداد مهریه پیشنها میشود با مراجعه به سامانه مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین 24 ساعته وکیل تیک که اپلیکیشن آن قابل دانلود از بازار و مایکت است.

همچنین نسخه وب اپ وکیل تیک نیز از سایت قابل نصب است.

از وکلای متخصص پایه یک دادگستری و خوب واقع در شهر تهران یا شهر مدنظر خود با هزینه مقرون به صرفه و ارزان مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین دریافت نماید و تصمیم صحیح و قانونی را اتخاذ و وفق قانون اقدام نمایید.

2 2 1 - نحوه ی استرداد هدیه در دوران نامزدی

نباید به بهانه اشتغالزایی ورود افراد فاقد پشتوانه علمی را به حوزه قضایی کشور تسهیل کرد

مقاله قبلی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *