حقوقیمطالب حقوقی

نحوه مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در نظام حقوقی ایران

1
تاخیر در تادیه 800x400 - نحوه مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در نظام حقوقی ایران
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

 

تعریف خسارت

در حقوق مدنی خسارت چنین تعریف شده است که هرجا که نقصی در اموال ایجاد شود یا منفعتی مسلم از دست برود و یا به سلامت و حیثیت و عواطف شخصی لطمه‌ای وارد آید می‌گوید ضرری به بار آمده است. کاستن از دارایی مشخص و پیشگیری از فزونی آن به هر عنوان که باشد اضرار به اوست. واژه خسارت در قانون مدنی به دو صورت معنی شده است: در جایی به معنای ضرر و صدمه و لطمه آورده شده است و در جایی دیگر خسارت تأدیه بیان شده است. در ماده 226 قانون مدنی در مورد ایفاء تعهد از طرف یکی از متعاملین، درخواست جبران خسارت از طرف دیگر پیش بینی شده است.

تعریف خسارت دادرسی

طبق ماده 519 قانون آیین دادرسی مدنی ، خسارات دادرسی عبارت است از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل و هزینه های دیگری که به طور مستقیم مربوط به دادرسی و برای اثبات دعوا یا دفاع لازم بوده است ؛ از قبیل حق الزحمه کارشناسی و هزینه تحقیقات محلی.

مصادیق خسارات دادرسی

بر اساس ماده 502  قانون آئین دادرسی مدنی ، هزینه برگه هایی که به دادگاه تقدیم می شود و هزینه قرارها و احکام دادگاه و همچنین در ماده 503 قانون ائین دادرسی مدنی،  هزینه دادخواست کتبی یا شفاهی اعم از دادخواست بدوی و اعتراض به حکم غیابی و متقابل و ورود ثالث و جلب ثالث و اعتراض شخص ثالث و دادخواست تجدیدنظر و فرجام و اعاده دادرسی و هزینه وکالتنامه و برگهای اجرایی و غیره جزء خسارات دادرسی هستند.

تعریف خسارت تاخیر تادیه

هر گاه کسی به تعهد خود در موعد مقرر عمل نکند و ضرر و خسارتی در نتیجه این تاخیر به متعهد له وارد شود متعهد باید خسارات ناشی از عدم انجام تعهد را که در اصطلاح به آن خسارت تاخیر تادیه می گویند پرداخت کند.

شرایط دریافت خسارت تاخیر تادیه

– این خسارت مختص وجه نقد رایج کشور می باشد و در مورد ارزهای بیگانه عنوان خسارت ناشی از عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد استفاده می شود.

– طلبکار طی اظهارنامه یا دادخواست یا طریق دیگری که قابل استناد باشد طلب خود را از بدهکار مطالبه کرده باشد.

– بدهکار توانایی مالی پرداخت بدهی را داشته باشد بعنوان مثال تاجر ورشکسته یا معسر فاقد توانایی مالی است.

– بدهکار یا همان مدیون، با وجود داشتن توانایی مالی از پرداخت بدهی خویش خودداری کند.

مصادیق عدم نیاز به اثبات مطالبه برای خسارت تاخیر تادیه

– در خصوص اسناد موضوع آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، خسارت تاخیر تادیه از تاریخ سر رسید سند محاسبه می شود و نیازی نیست که طلبکار مطالبه نماید.

– در ارتباط با چک، خسارت تاخیر تادیه از تاریخ چک محاسبه می شود.

– در خصوص مهریه این خسارت از تاریخ عقد نکاح محاسبه می شود.

محاسبه خسارت تاخیر تادیه

در صورت عدم توافق طرفین جهت دریافت خسارت، مبدأ محاسبه خسارت تاخیر، زمان مطالبه دائن و طلبکار به صورت رسمی یا غیر رسمی است.

 

اگر به دنبال سریع ترین و کاربردی ترین پاسخ برای حل مشکلات حقوقی خود هستید به سامانه وکیل تیک مراجعه فرمایید

2 2 1 - نحوه مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در نظام حقوقی ایران

راننده بی‌گواهینامه، از شمول بیمه شخص ثالث خارج شد

مقاله قبلی

معاون اول قوه قضاییه: اندکی از وکلا که نظام را قبول ندارند، هر روز برنامه‌ای علم می‌کنند که مقابل قوه قضاییه قرار بگیرند

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی