حقوقیمطالب حقوقی

کانون سردفتران

0
عکس و لوگو کانون سردفتران
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

نهاد کانون سردفتران ایران

– تعریف کانون سردفتران: 

کانون سردفتران و دفتریاران نهادی مدنی و مردم نهاد می باشد که یک تشکل صنفی متعلق به سر دفتر داران و و دفتریاران اسناد رسمی در کشور می باشد .

– تشکیلات کانون:

کانون سردفتران دارای رئیس، نایب رئیس، دبیر، خزانه دار و اعضای اصلی و علی البدل می‌باشد.

  1. هیئت مدیره

کانون سردفتران و دفتریاران دارای هیئت مدیره می‌باشد. اعضای هیئت مدیره نمایندگی کل سردفتران ایران را بر عهده دارند و قانوناً با رأی سردفتران و دفتریاران در تهران انتخاب می شوند ولی برخی از شواهد و مواد قانونی نیز حاکی از دخالت سازمان ثبت در انتصاب اعضای هیئت مدیره کانون می‌باشد.

کانون سردفتران به وسیله هیأت مدیره مرکب از هفت عضو اصلی پنج سردفتر و دو دفتریار اول و سه عضو علی‌البدل دو سردفتر و یک دفتریاراداره می‌شود. دوره تصدی اعضاء هیأت مدیره سه سال بوده و انتخاب مجدد آن‌ها بلامانع است.

  1. وظایف و مسئولیتها

وظایف کانون به شرح زیر است :

– فراهم کردن موجبات پیشرفت علمی و عملی سردفتران و دفتریاران

– ایجاد وحدت رویه در جهت اجرای مقررات و نظامات در دفاتر اسناد رسمی با تائید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

– اداره امور مالی کانون از قبیل تنظیم بودجه وصول درآمدها پرداخت مخارج تهیه طراز نامه

– کمک به اشخاص بیبضاعت از طریق راهنمایی آنان به دفاتر اسناد رسمی به منظور تنظیم و ثبت اسناد آن‌ها بدون دریافت حق تحریر

– انجام دادن امور مربوط به بیمه بازنشستگی و صندوق تعاون سردفتران و دفتریاران موضوع مواد ۵۶ و ۵۷ و ۶۸ قانون دفاتر کانون سردفتران تهران مکلف است کلیه سردفتران و دفتریاران را از محلی وجوه موضوع ماده ۵۵ این قانون برابر آئین نامه مصوب را بیمه کند.

همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دربازرسی و نظارت در امور دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در هر مورد که کانون از تخلف یا سوء شهرت سردفتر یا دفتر یاری اطلاع حاصل کند باید پس از رسیدگی مقدماتی مراتب را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گزارش دهد.

– تنظیم و تصویب آئین نامه استخدامی کارکنان دفاتر اسناد رسمی

– رسیدگی به اختلافات ناشی از روابط شغلی میان سردفتر و دفتریار و اعلام نظر قطعی کانون به سازمان ثبت اسناد واملاک کشور جهت اتخاذ تصمیم لازم.

– درآمدها و منابع مالی کانون سردفتران ایران:

الف ) 10درصد از درآمد هر دفترخانه طبق قانون می بایست ماهانه توسط سردفتر به حساب کانون واریز گردد.(طبق ماده 54 قانون دفاتر اسنادرسمی)

ب ) وزارت عدلیه در نقاطی که مقتضی بداند کانون سردفتران تشکیل خواهد داد. کانون مزبور دارای شخصیت حقوقی بوده و از حیث عواید و مخارج مستقل و از نظر نظامات تابع وزارت عدلیه‌است. (ماده ۲۸ قانون دفاتر اسناد رسمی)

نکته: کانون سردفتران با توجه به تعداد دفاتراسنادرسمی و احراز شرایط مصرح در قانون، می‌تواند در تهران و سایر مراکز استان‌ها تشکیل شود.

نکته: اداره امور دفترخانه اسناد رسمی به عهده شخصی است که با رعایت مقررات قانون  دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران بنا به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با‌جلب نظر مشورتی کانون سردفتران و به موجب ابلاغ وزیر دادگستری منصوب و سردفتر نامیده می‌شود.

نکته: هر دفترخانه علاوه بر یک دفتریار که سمت معاونت دفترخانه و نمایندگی سازمان ثبت را دارا می‌باشد و دفتریار اول نامیده می‌شود ‌می‌تواند یک دفتریار دوم  نیز داشته باشد.

2 2 1 - کانون سردفتران

کارفرما و ظایف و تعهدات کارفرما

مقاله قبلی

تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع (قسمت اول)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی