حقوقیمطالب حقوقی

مفاصا حساب (قسمت دوم)

0
مفاصا حساب
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

مفاصا حساب (قسمت دوم)

ب) مفاصا حساب مالیاتی :

مدرکی که پس از روشن شدن تکلیف بدهی مالیاتی شخص به او داده می‌شود مفاصا حساب مالیاتی می‌گویند اما دریافت این برگه همیشه به معنای تسویه‌حساب قطعی نیست و معمولا برای ارائه به نهادها و سازمان‌های دیگر صادر می‌شود.

– صدور مفاصا حساب مالیاتی:

طبق ماده 235 قانون مالیات های مستقیم اداره امور مالیاتی وظیفه دارد کسانی که برای پرداخت بدهی های خود به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده­اند و مالیات قطعی شان را پرداخت نموده، تا پنج روز کاری از تاریخ تقاضای مودی، مفاصای حساب مالیاتی آنها را آماده کرده و به آنها تحویل دهند.

– شرایط صدور مفاصا حساب مالیات:

الف – تصفیه ی اصل بدهی مالیاتی و گواهی پرداخت را به اداره مالیات تسلیم نموده و رسید دریافت کنید.

ب – در خواست برای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی .این درخواست باید به اداره مالیات و به صورت کتبی باید باشد و در آن قید شود که خواهان صدور برگه قطعی مالیات هستید و درخواست بخشودگی مالیات نیز دارید.

پ – بررسی پرونده و تهیه خلاصه پرونده توسط کارشناس امور مالیاتی

ت – ثبت خلاصه وضعیت پرونده در واحد مالیاتی

ث – بررسی درخواست مودی و اعلام میزان بدهی

ج – مودی پس از دریافت میزان بدهی تا پنج روز کاری زمان دراختیار دارد که بدهی مالیاتی خود را تصفیه کند و برای امضا به مسئول مربوطه تحویل دهد. انجام این مرحله حداکثر سه روز زمان نیاز دارد تا امضای مسئول مربوطه را دریافت کند.

چ -در صورتی که مودی بدهی مالیاتی نداشته باشد، برگه عدم بدهی برایش صادر و به او تحویل داده می شود.

– مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی:

درخواست گواهی مفاصا حساب مالیاتی اولین کاری است که مودی باید برای صدور مفاصا حساب مالیاتی انجام بدهد (مؤدی در این درخواست هر آنچه به صورت شفاهی خواستار آن است را به شکل کتبی و روی کاغذ می‌نویسد و در آن درج می‌کند که خواهان صدور برگه مالیات قطعی خود است و برگه تشخیص را قبول دارد ضمن آن که درخواست بخشودگی مالیاتی را هم قید می‌کند.) و سپس فرم‌های مربوطه (تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی موضوع ماده 235 قانون مالیات مستقیم را تکمیل کند. پس از انجام این مراحل و درخواست مفاصا حساب مالیاتی مؤدی باید منتظر بررسی درخواست، مراحل اداری آن و اعلام میزان بدهی قطعی‌شده باشد. پس از دریافت میزان بدهی و پرداخت آن توسط مؤدی طبق ماده قانونی مفاصا حساب مالیاتی (ماده 235 قانون مالیات مستقیم) گواهی مربوطه (مفاصا حساب مالیاتی) باید طی حداکثر پنج روز پس از تسویه کامل بدهی صادر و برای امضاء به مسئول مربوطه تحویل داده شود. مسئول مربوطه نیز موظف است حداکثر طی سه روز این نامه را امضا کند و به مودی تحویل دهد.

پ )مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی:

مفاصا حساب بیمه بنا بر ماده 37 و 38 قانون تامین اجتماعی، به معنی تسویه نهایی با سازمان تامین اجتماعی می باشد که بر این اساس، این دو ماده مذکور تصویب شده است.

نکته :طبق ماده  37 قانون تامین اجتماعی  تسویه حساب برای انتقال، رهن و اجاره‌ ملک انجام می شود که انتقال دهنده وظیفه دارد مفاصا حساب سازمان را دریافت کند و به انتقال گیرنده تحویل دهد.

نکته : هنگام بستن هر گونه قرارداد، انتقال دهنده وظیفه دارد که با پایان یافتن قرارداد، مفاصا حساب را دریافت کند و آن را به انتقال گیرنده تحویل دهد، این عملیات به معنای خاتمه قرارداد انتقال دهنده با بیمه است.

تسویه حساب بیمه تامین اجتماعی، پس از ارسال گواهی پایان کار و با توجه به ثبت درست اطلاعاتی هم چون موارد زیر محاسبه می شود:

  1. مدت قرارداد
  2. عمرانی و غیر عمرانی بودن پروژه توسط مسئول پرونده
  3. درصد مکانیکی کار
  4. درصد دستی کار
  5. حق بیمه بیکاری

نکته: سازمان تامین اجتماعی پس از دریافت مابه التفاوت، نامه مفاصا حساب بیمه را به کارفرمای مورد نظر می دهد.

– مدارک لازم مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی:

در تکمیل برگ مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی مدارکی مورد نیاز می باشد که به سه مورد زیر تقسیم می شوند:

اخذ ردیف پیمان و کد کارگاهی که نیازمند مدارکی هم چون معرفی نامه انتقال دهنده کار (کارفرما) و کپی قرارداد است.

گواهی معرفی کارفرما که شامل تمام موارد مورد نیاز و درخواست شعبه بیمه می باشد.

صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی

همچنین بخوانید:

قسمت اول مفاصا حساب

قسمت سوم مفاصا حساب

2 2 1 - مفاصا حساب (قسمت دوم)

مفاصا حساب (قسمت اول)

مقاله قبلی

مفاصا حساب (قسمت سوم)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی