حقوقیمطالب حقوقی

مفاصا حساب (قسمت اول)

0
مفاصا حساب
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

مفاصا حساب (قسمت اول)

تعریف مفاصا حساب :

زمانی که قرارداد میان دو طرف به پایان میرسد نوبت انجام مرحله تسویه حساب و حسابرسی است. که در واقع به این مرحله مفاصا میگوییم.تسویه حساب بر اساس قرارداد بین طرفین قرداد است. در واقع مفاصا حساب برای شفاف سازی حساب های ملی، بیمه ای، پیمانکاری و مالیاتی صورت میگیرد که باید در تاریخ مقرر این تسویه حساب انجام شود.

مودیان پس از پرداخت بدهی مالیاتی خود و عبور از فیلترهای قانونی خاص سازمان مالیاتی تک برگی دریافت می کنند که همان مفاصا حساب می باشد .  منظور از مفاصاحساب ، مفاصاحساب صادر شده از طرف سازمان امور مالیاتی است.

– انواع مفاصا حساب :

الف ) منقول و غیرمنقول

1-ملک

2-خودرو

ب ) مفاصای حساب مالیاتی

پ ) مفاصای حساب بیمه

ت) مفاصای حساب نقل و انتقال سهام

الف ) مفاصا حساب امول منقول و غیرمنقول:

1- مفاصا حساب غیر منقول :

– مفاصا حساب ملک :

در مورد نقل و انتقال اموال فروشنده پس از فروش ملک پس از  مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی به منظور اخذ مبایعه نامه اقدام  می کند که دفترخانه مذکور دو نامه برای مراجعه به اداره دارایی و شهرداری برای فروشنده تنظیم می کند.

اگر خریدار ملک، تصمیم به اخذ وام داشته باشد، بانک مورد نظر باید دفترخانه را تعیین نماید. سپس خریدار با در دست داشتن نامه بانک به دفترخانه مورد نظر مراجعه نموده و اقام به اخذ نامه برای اداره دارایی و شهرداری نماید.

– مراحل گرفتن مفاصا حساب ملک :

اولین قدم مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی شهر می باشد که باید هنگام مراجعه، اصل سند و کارت ملی مالک و نامه دفترخانه را همراه داشته باشیم .

پس از ارائه مدارک ملک و مدارک شناسایی شخص به دفتر خانه مربوطه، ملزم به اخذ و ارائه پایانکار به منظور اخذ مفاصا حساب شهرداری می باشد. پس از آن باید منتظر اخذ مفاصا حساب باشیم که نهایتا بعد از دو روز انجام می شود .

– مدارک لازم هنگام مراجعه به اداره دارایی برای دریافت مفاصا حساب  :

  1. اصل سند مالکیت و بنچاق و پایانکار دارای اعتبار
  2. برگه انحصار وراثت و مالیات بر ارث در صورتی که ملک ورثه ای باشد
  3. فیش پرداخت عوارض سال جاری، در صورت نداشتن پایانکار
  4. کپی کارت های شناسایی خریدار و فروشنده
  5. مدت زمانی که اخذ مفاصا حساب مالیاتی به طول می انجامد، یک هفته می باشد و مودی در طی این مدت بایستی در سه مرحله زیر به اداره مالیات مراجعه نماید.

مرحله اول جهت تشکیل پرونده

مرحله دوم جهت پرداخت فیش

مرحله آخر جهت اخذ برگه مفاصا حساب مالیاتی

نکته : اگر ملکی وقف شده باشد اخذ مجوز فروش از اداره اوقاف جز الزامات است.

نکته :در صورت آماده بودن مدارک جهت تنظیم سند می توان به دفترخانه جهت تنظیم سند مراجعه نمود.

نکته :اگر بنا به دلایلی خریدار در دفترخانه حضور نیابد، مودی قادر به درخواست صدور برگه عدم حضور از دفترخانه می باشد.

2- مفاصا حساب اموال منقول :

– مدارک مفاصا حساب مالیاتی خودرو:

  1. مدارک شناسایی مودی مالیاتی شامل کارت ملی و شناسنامه
  2. مدارک شناسایی مالک خودرو یکی از موارد زیر: سند کمپانی خودرو، سند قطعی یا بنچاق، قرارداد اجاره به شرط تملیک، برگ ترخیص از گمرک، وکالت نامه، نامه مزایده
  3. برگ سبز خودرو
  4. برای صدور گواهی و یا تکمیل فرم درخواست مفاصا حساب از دفاتر رسمی استعلام گردد. اگر خودرو جزو خودرو های فرسوده محسوب گردد لازم است اصل و تصویر وکالت نامه و بقیه مدارک مانند توقیفی، تصادفی، پارکینگ مراکز انتظامی و … نیز در اختیار باشند.

نکته : پس از این که مودی مالیاتی به سامانع جامع مالیاتی وارد و اطلاعات مورد نیاز را تکمیل می کند، مدارک مورد نیاز به ممیز مربوطه ارسال می گردد تا بررسی شود. پس از ده روز کاری، نتیجه بررسی ممیز مالیاتی تعیین شده و بعد از این ده روز مودی مالیاتی می تواند مفاصا حساب مالیاتی خودرویی را دریافت کند.

– مفاصا صاحبان مشاغل مرتبط با خودرو (حساب مشاغل خودرویی):

تمامی صاحبان مشاغل مرتبط با خودرو (حساب مشاغل خودرویی) موظف به مفاصا حساب مالیاتی می باشند. از جمله خودرو های باری، سنگین، راهسازی، تاکسی، مینی بوس ها، اتوبوس، وانت بار، کامیون، کامیونت و…

در تعیین مالیات مشاغل خودرو، نوع خودرو، مدل خودرو. پلاک ثبت شده و نحوه استفاده از خودرو ( این که خودرو شخصی است یا برای حمل و نقل عمومی و یا کسب و کار از آن استفاده می شده ) نقش دارند.

در مورد افراد صاحب مشاغل خودرویی که بیش از یک خودرو دارند، مالیات خودرو های دیگر به صورت مقطوع و با ۲۵ درصد افزایش این مالیات محاسبه می گردد.

– مهلت ارسال اظهارنامه مشاغل خودرویی :

در مفاصا حساب مالیاتی خودرو نیز مانند بقیه اظهارنامه های مالیاتی، مودیان می بایست تا ۳۱ خرداد ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود از عملکرد سال گذشته را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.هر چند ممکن است بنا به شرایطی این موعد تمدید شود . (شرایط کرونا که تا آخر مرداد تمدید شد )

مانند سایر اظهار نامه های مالیاتی در صورتی که اظهارنامه مالیاتی خودرو نیز تا موعد مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، تسلیم نگردد، ۳۰ درصد مالیات قطعی و غیر قابل بخشش به عنوان جریمه و ۲.۵ درصد مالیات به ازای هر یک ماه دیر کرد باید توسط مودی مالیاتی پرداخت گردد.

همچنین بخوانید:

قسمت دوم مفاصا حساب

قسمت سوم مفاصا حساب

2 2 1 - مفاصا حساب (قسمت اول)

تحقیق محلی و آثار ناشی از آن (قسمت دوم)

مقاله قبلی

مفاصا حساب (قسمت دوم)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی