حقوقیمطالب حقوقی

مسئولیت خارج از قرارداد یا الزامات خارج از قرارداد (قسمت اول)

0
مسئولیت خارج از قرارداد
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

مسئولیت خارج از قرارداد یا الزامات خارج از قرارداد (قسمت اول)

ماهیت مسئولیت خارج از قرارداد یا مسئولیت غیر قراردادی درنظام حقوقی ایران

– تعریف مسئولیت مدنی و انواع آن:

مسئولیت مدنی در مفهوم وسیع، گاهی به واسطه قرار‌داد برای اشخاص ایجاد می‌شود که به آن الزامات ناشی از عقد یا مسئولیت قرار‌دادی می‌گویند و گاهی بدون اینکه قرار‌دادی بین اشخاص وجود داشته باشد، یک شخص در مقابل شخص دیگر مسئولیت پیدا می‌کند و ملزم می‌شود که خساراتی را که وارد کرده است جبران کند.که به آن الزامات خارج از قرار‌داد یا مسئولیت قراردادی یا ضمان قهری (ضمان در لغت به معنای بر عهده گرفتن و قبول کردن است، قهر نیز در لغت به معنای غلبه کردن و چیره شدن است. می‌گویند.

نکته: که طبق ماده ۱۸۳ قانون مدنی « عقد یا قرار‌داد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد کنند که کاری را انجام دهند و مورد قبول آنها باشد.»

نکته: گاهی مسئولیت مدنی به معنای محدودتری نیز به کار می‌رود؛ در این حالت، صرفاً به معنی الزامات خارج از قرار‌داد بوده و شامل الزامات قرار‌دادی نمی‌شود.

– تعریف مسئولیت خارج از قرارداد یا غیرقراردادی:

هرگونه مسئولیت قانونی که فاقد مشخصات مسئولیت قراردادی باشد مسئولیت خارج از قرارداد نامیده می‏شود. مسئولیت خارج از قرارداد برخلاف مسئولیت قراردادی مربوط به نظم‏ عمومی است و اسقاط آن از طریق تراضی ممنوع است. درفقه و قانون مدنی ما مسئولیت خارج از قرارداد را ضمان قهری نامیده اند. الزامات خارج از قرارداد هنگامی است که مسئولیت مدنی بدون اینکه قرار‌دادی بین اشخاص وجود داشته باشد، ایجاد شود و یک شخص در مقابل شخص دیگر مسئولیت پیدا کند و ملزم شود که خساراتی را که وارد کرده است جبران کند.

مسئولیت‌ها و تکالیفی که بر عهده‌ اشخاص قرار داده می‌شود، الزامات یا مسئولیت‌های غیرقراردادی گفته می‌شود که سبب این الزامات ممکن است شبه عقد، جرم یا شبه جرم باشد.

به بیان دیگر، الزامات غیرقراردادی یا خارج از قرارداد، به واسطه‌ ارتکاب جرم برای افراد ایجاد می‌شوند که به آنها مسئولیت کیفری گفته می‌شود یا بدون آنکه جرمی رخ داده باشد، یک شخص در مقابل شخص دیگر مسئول شناخته شده و تکالیفی بر عهده‌اش گذاشته می‌شود که به آن مسئولیت مدنی می‌گویند. مسئولیت مدنی نیز در مفهوم وسیع، گاه به واسطه‌ قرار‌داد برای اشخاص ایجاد می‌شود که به الزامات ناشی از عقد یا مسئولیت قرار‌دادی معروف است و گاه بدون اینکه قرار‌دادی بین اشخاص وجود داشته باشد، یک شخص در مقابل شخص دیگر مسئولیت پیدا می‌کند و ملزم می‌شود که خساراتی را که وارد کرده است، جبران کند که به آن الزامات خارج از قرار‌داد یا مسئولیت قراردادی یا ضمان قهری گفته می‌شود. باید توجه داشت که گاهی مسئولیت مدنی به معنای محدودتری نیز به کار می‌رود؛ در این حالت، صرفاً به معنی الزامات خارج از قرار‌داد بوده و شامل الزامات قرار‌دادی نمی‌شود.

– اسباب و موجبات الزامات خارج از قرار‌داد در قانون :

عوامل ایجاد الزامات خارج از قرار‌داد طبق قانون 5 مورد است که عبارتند از؛

  1. دارا شدن غیر عادلانه: در علم حقوق قاعده‌ای به نام دارا شدن غیر عادلانه وجود دارد که بر اساس آن هیچ‌ کس نمی‌تواند به زیان شخص دیگر و بدون اجازه‌ قانون، چیزی را دارا شود.برای اینکه عملی، مشمول این قاعده قرار گیرد، باید سه شرط وجود داشته باشد؛

الف . بر اثر کاری، دارایی شخص افزایش یابد،

ب . زیاد شدن دارایی شخص به زیان شخص دیگری باشد یعنی باعث کاهش دارایی آن شخص شود،

پ . افزایش دارایی به صورت غیر‌قانونی باشد.

همچنین بخوانید:

قسمت دوم مسئولیت خارج از قرارداد یا الزامات خارج از قرارداد

2 2 1 - مسئولیت خارج از قرارداد یا الزامات خارج از قرارداد (قسمت اول)

اصل آزادی قراردادها (قسمت دوم)

مقاله قبلی

مسئولیت خارج از قرارداد یا الزامات خارج از قرارداد (قسمت دوم)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی