حقوقیمطالب حقوقی

ماهیت تعهدات مؤجل و تفاوت آن با تعهدات معلق

0
تعهدات مؤجل و تفاوت آن با تعهدات معلق
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

ماهیت تعهدات مؤجل و تفاوت آن با تعهدات معلق در نظام حقوقی ایران

– تعهدات موجل:

تعهدات جمع تعهد از نظر اهل لغت به معناي «شرط و عهد و پيمان و قرارداد و معاهده و ضمانت و كفالت و اجاره»  می­باشد. مؤجل در كتب لغوي به معناي «فرصت و مهلت داده شده و مدت معين شده و مهلت دار، در مقابل معجل» تعریف شده است .

در اصطلاح تعهد عبارت است از «يك رابطه حقوقي، كه بموجب آن شخص يا اشخاص معين، نظر باقتضائ عقد يا شبه عقد يا جرم يا شبه جرم و يا بحكم قانوني ملزم بداند چيزي يا مكلف به فعل يا ترك عمل معيني، بنفع شخص يا اشخاص معين مي­شود

در تعريف اجل گفته شده است که: «رويدادي است که در آينده بي گمان رخ مي­دهد و امکان مطالبه يا ادامه­ي تعهدي را معلق ميکند.

– شناخت تعهد مؤجل از سایر تعهدات:

در تمايز و شناخت تعهد موجل از ساير تعهدات گفته شده است: تعهد موجل آن است که اجراي آن به تاخير مي­افتد يا منوط به سررسيد يا وقوع رويدادي مسلم در آينده است.

– تعهد معلق:

تعهدی است که در صورتي که وجود يا زوال تعهد منوط به وقوع امري در آينده شود و آنچه وقوع تعهد را به تاخير می اندازد، تعهد را معلق میکند.

نکته: عقد معلق بر زمان را نبايد با عقد موجل اشتباه كرد؛ زيرا ماهيت عقد معلق بر زمان پيش از انقضاي مدت مذكور تحقق پيدا نمی كند.

– تفاوت تعهد معلق و تعهد موجل:

الف )  در صورتي که وجود يا زوال تعهد منوط به وقوع امري در آينده شود، آن تعهد معلق است و اگر تعهدي ايجاد شود و تنها اجراي آن به تعويق افتد تهعد موجل است.

ب )  اگر تعهدي متوقف بر امري محتمل در آينده باشد تعهد معلق است و اگر منوط بر امري مسلم باشد آن تعهد موجل است. خلاصه اينکه عاملي که تنها اجراي تعهد را به تاخير مي­اندازد، تعهد را موجل مي­كند و آنچه وقوع تعهد را به تاخير می­اندازد تعهد را معلق می­کند.

پ ) «هم چنين عقد معلق بر زمان را نبايد با عقد موجل اشتباه كرد؛ زيرا ماهيت عقد معلق بر زمان پيش از انقضاي مدت مذكور تحقق پيدا نمی­كند. در صورتي كه عقد موجل در اصطلاح حقوقي عقدي است كه ماهيت اعتباري آن در زمان انشاء تحقق پيدا می­كند لكن اجراي مفاد عقد موكول به انقضاي اجل مقرر است. روشن است كه تحقق ماهيت عقد با تعليق اجراي عقد تفاوت دارد.

ت ) از جمله شروط تعليقي آن است كه ايجاد تعهد به آن معلق شده باشد فرق نمی­کند وجود شرط در آينده مسلم باشد يا محتمل. ولي تعليقي را که فقیهان در عقد بکار می­برند و در مورد آن بحث می­کند و در نفوذ چنين عقدي ترديد دارند آن تعليق بر امري محتمل است.

 

2 2 1 - ماهیت تعهدات مؤجل و تفاوت آن با تعهدات معلق

مفاصا حساب (قسمت سوم)

مقاله قبلی

جهات تخفیف یا کیفیات مخففه اجرای مجازات های کیفری (قسمت اول)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی