حقوقیمطالب حقوقی

دستور یا قرار جلب متهم،نحوه صدور و آثار ناشی از آن (قسمت اول)

0
دستور یا قرار جلب متهم
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

دستور یا قرار جلب متهم،نحوه صدور و آثار ناشی از آن (قسمت اول)

– تعریف جلب:

جلب در لغت به معنی کشیدن، ربودن، بازداشت یا دستگیری می باشد.در اصطلاح حقوقی، به حکم جلب، قرار جلب یا دستور جلب گفته می شود. در اصطلاح حقوقی حکم به معنی رای دادگاه است.

– تعریف حکم یا قرار جلب:

حکم جلب، دستوری است که از جانب قاضی صادر می شود و با توجه به مراحل مختلف آن، قاضی دستور دستگیری افراد را صادر می کند.

نکته: حکم جلب، رای محسوب نمی شود و فقط نوعی دستور است.

نکته: بر اساس قانون، جلب متهم به استثنا موارد ضروری باید در روز به عمل آید و در‌‌ همان روز به وسیله بازپرس و یا قاضی کشیک تعیین تکلیف شود.

– نحوه امکان صدور حکم جلب:

حکم یا قرار جلب در دوشکل امکان صدور دارد:

الف ) قاضی به منظور اجرای حکم و اجبار کردن فرد به اجرای حکم، حکم جلب صادر می کند.

ب ) برای رسیدگی به شکایت و انجام تحقیقات، قاضی حکم جلب کسی که از او شکایت شده است را صادر می کند.این مورد، فردی که از او شکایت شده است، متهم نمی باشد و فقط اتهام به او توجه دارد.

– شروط صدور دستور جلب :

1- ابلاغ احضاریه

2- حاضرنشدن مشتکی‌عنه

3- اعلام‌نشدن عذر موجهی از جانب او

بنابراین بازپرس یا دادیار پس از احضار مشتکی‌عنه و حاضرنشدن وی در وقت مقرر، باید ابتدا از ابلاغ شدن احضاریه اطمینان حاصل و آنگاه توجه کند که وی عذر موجهی برای غیبت نداشته باشد.

– انواع قرارهای جلب در قانون:

انواع دستور جلب ممکن است عادی یا سیار باشد که این تقسیم بندی بر مبنای نحوه اجرای قرار جلب می باشد و لازم به ذکر این است که هر قاضی فقط می‌تواند نسبت به حوزه قضایی خود قرار جلب صادر نماید؛ بنابراین اگر متهم یا محکومی خارج از حوزه قضایی قاضی باشد؛ قاضی نمی‌تواند علیه وی قرار جلب صادر کند بلکه در این حالت باید صدور قرار جلب را به حوزه قضایی که متهم در آن حوزه است نیابت دهد.

  1. دستور جلب عادی: اولین نوع از انواع دستور جلب، دستور یا قرار جلب عادی می باشد در این نوع قرار، قاضی قرار جلب را برای اجرا به کلانتری خاص ابلاغ می‌کند. این قرار زمانی صادر می‌شود که شما به عنوان شاکی اعلام کنید که فرد مورد نظر در محلی زندگی می‌کند که شما آن محل را می میشناسید و از محل زندگی فرد مطلع هستید در چنین حالتی پس از صدور قرار جلب شما باید به کلانتری محل که می‌تواند کلانتری محل زندگی فرد مورد نظر باشد یا کلانتری محلی که او در آنجا دیده شده است، مراجعه کنید و پس از ثبت قرار مورد نظر، رئیس کلانتری دستور خواهد داد تا ماموری در اختیار شما قرار داده شود، سپس شما به همراه مامور به آن محل مراجعه کرده و در صورتی که فرد در آن محل یافت شود می توانید او را جلب کنید.

نکته:  در صورتی که از صدور قرار جلب مدتی مثلاً دو یا سه ماه بگذرد ولی هنوز فرد جلب نشده باشد در چنین حالتی قرار جلب سیار صادر خواهد شد.

همچنین بخوانید:

قسمت دوم دستور یا قرار جلب متهم،نحوه صدور و آثار ناشی از آن

2 2 1 - دستور یا قرار جلب متهم،نحوه صدور و آثار ناشی از آن (قسمت اول)

اعسار و نحوه صدور حکم اعسار

مقاله قبلی

دستور یا قرار جلب متهم،نحوه صدور و آثار ناشی از آن (قسمت دوم)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی