حقوقیمطالب حقوقی

جلب ثالث و آثار ناشی از آن (قسمت دوم)

0
جلب ثالث
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

جلب ثالث و آثار ناشی از آن (قسمت دوم)

– دخالت اشخاص ثالث و  آثار ناشی از آن:

الف – اطاله دادرسی، چون دادخواست باید مانند دادخواست اصلی مقدمات خود را طی كند و دادگاه ‌به جای رسیدگی به یك دعوا به دو دعوا رسیدگی می‌كند،

ب – انحراف قاعده صلاحیت محلی،

پ – مجلوب خوانده محسوب می‌گردد. پس اگر مدعی امری شود كه نیازمند دلیل است اثبات امر به عهده او می‌باشد. و نیز می‌تواند او هم شخص دیگری (مجلوب دوم) را به دادرسی جلب نماید

ت – هرگاه شخص ثالث در موعد مقرر پاسخ نداده و یا در جلسه حاضر نشود، جالب می‌تواند رسیدگی به دعوا را غیاباً از دادگاه در خواست نماید.

– مهلت تجدیدنظر خواهی از قرار  رد  دادخواست دعوی جلب ثالث:

مهلت تجدید نظر از قرار رد دادخواست جلب ثالث تابع مهلت تجدید نظر از حکم راجع به اصل دعواست یعنی مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ حکم مربوط به دعوای اصلی آغاز می شود.

خوانده های دعوی جلب ثالث متقاضی جلب تکلیف دارد علاوه بر اشخاصی که خواهان جلب آنها به دادرسی است، سایر اشخاص را نیز که قبلا در دادرسی شرکت داشته اند، در ردیف خواندگان دعوای جلب ثالث قید نماید.

– نکاتی درباره دعوی جلب ثالث:

شخص ثالث که جلب می شود خوانده محسوب می گردد و تمام مقررات مربوط به خوانده در مورد او اجرا می گردد.

– جالب ثالث مکلف است در موقع تقدیم دادخواست تجدید نظر و واخواهی ثالث را جلب کند و تقدیم دادخواست جداگانه ضرورت ندارد. و دادخواست آن از تمام شرايط دادخواست بدوى برخوردار است. هزينه دادرسى تابع خواسته بدوى است مگر اينكه جلب ثالث به منظور پاسخگويي به بخشر از دعوى باشد كه در اين صورت هزينه دادرسى تابع همان بخش است.

– در صورتی که خواهان در جلسه دادرسی راجع به جلب شخص ثالث اظهاری نکرده باشد، نسبت به دادخواست جلب ثالث وی ولو اینکه در فرجه قانونی تقدیم شده باشد باید قرار عدم استماع دعوا صادر شود.

– در هر مورد كه دعوى از حيث خواندگان، به نحو غير قابل استماع مطرح شده باشد، مثل آنكه در دعوى تخليه به جهت انتقال به غير،مستاجر جديد طرف دعوى نباشد و يا در دعوى الزام به تنظيم سند، تعاقب ايادى لحاظ نشده باشد، دعوى محكوم به قرار رد است و با طرح دعوى جلب ثالث به طرفيت كسى كه بايد طرف دعوى واقع ميشد اما نشده است، نميتوان ايراد دعوى را بر طرف نمود.

– امکان طرح دعوای جلب ثالث در مرحله فرجام وجود ندارد.

– شخصی را که از طریق نماینده خود در دعوا اصلی شرکت دارد، نمی توان به عنوان شخص ثالث به دعوا جلب نمود.

– خواهان نمی تواند کسی را که در واقع باید خوانده دعوای اصلی باشد به عنوان شخص ثالث به دادرسی جلب نماید. بلکه باید دادخواست دیگری علیه وی مطرح کرده و تقاضای رسیدگی توام نماید.

– دعوای جلب ثالث اگر به منظور دعوت برای جوابگویی به دعوای خواهان اصلی اقامه شده باشد، خواهان جلب نمی تواند در خواست تامین خواسته را از اموال مجلوب ثالث نماید ولی اگر دعوای جلب به منظور محکومیت مجلوب در مقابل خواهان جلب اقامه شود، درخواست تامین خواسته ضمن دادخواست جلب ممکن است بعمل آید.

– طرح دعوى جلب ثالث، نوعاً يك اقدام دفاعى تلقى ميشود كه به منظور انتقال كانون توجه دعوى به شخص ثالث و رهايي از محكوميت انجام ميشود و از اين رو ( تلقى آن به عنوان دفاع) نوعاً در شان خوانده است، هر چند مقنن در ماده ١٣٥ ق ا د م امكان طرح آن از سوى هر يك از اصحاب دعوى را پيش بينى كرده است.

– محكوم عليه غيابى اگر بخواهد شخص ثالثى را جلب كند، بايد دادخواست جلب را با دادخواست واخواهى( دو دادخواست مستقل) توامان به دفتر دادگاه تسليم نمايد. بديهى است در اينصورت ناچار از پرداخت دو هزينه دادرسى خواهد بود.

پس از رسيدگى به دعوى جلب ثالث، چنانچه دادگاه دعوى را واردتشخيص دهد، مبادرت به صدور حكم به محكوميت مجلوب ثالث در برابر خواهان اصلى و رد دعوى به طرفيت خوانده اصلى مينمايد( بر خلاف نظريه مشورتى كه محكوميت مجلوب ثالث را در هر صورت خلاف قانون دانسته است) زيرا در غير اينصورت هيچ فايده عقلانى بر دعوى جلب ثالث مترتب نخواهد بود.

– مستندات قانونی دعوی جلب ثالث:

ماده ۱۳۵ قانون آئین دادرسی مدنی :»هریك از اصحاب دعوا كه جلب شخص ثالثی را لازم بداند ، می تواند تا پایان جلسه اول دادرسی جهات و دلایل خود را اظهار كرده و ظرف سه روز پس از جلسه با تقدیم دادخواست از دادگاه درخواست جلب او را بنماید ، چه دعوا در مرحله نخستین باشد یاتجدیدنظر .»

ماده ۱۳۶ قانون آئین دادرسی مدنی : «محكوم علیه غیابی درصورتی كه بخواهد درخواست جلب شخص ثالث رابنماید ، باید دادخواست جلب را با دادخواست اعتراض تواما به دفتر دادگاه تسلیم كند ، معترض علیه نیز حق دارد در اولین جلسه رسیدگی به اعتراض ، جهات و دلایل خود را اظهار كرده وظرف سه روز دادخواست جلب شخص ثالث را تقدیم دادگاه نماید .»

ماده ۱۳۷ قانون آئین دادرسی مدنی : «دادخواست جلب شخص ثالث و رونوشت مدارك و ضمایم باید به تعداد اصحاب دعوا به علاوه یك نسخه باشد . جریان دادرسی درمورد جلب شخص ثالث ، شرایط دادخواست و نیز موارد رد یا ابطال آن همانند دادخواست اصلی خواهد بود .»

ماده ۱۳۸ قانون آئین دادرسی مدنی : «درصورتی كه از موقع تقدیم دادخواست تا جلسه دادرسی ، مدت تعیین شده كافی برای فرستادن دادخواست و ضمائم آن برای اصحاب دعوا نباشد دادگاه وقت جلسه دادرسی راتغییر داده و به اصحاب دعوا ابلاغ می نماید.»
ماده ۱۳۹ قانون آئین دادرسی مدنی : «شخص ثالث كه جلب می شود خوانده محسوب و تمام مقررات راجع به خوانده درباره او جاری است . هرگاه دادگاه احراز نماید كه جلب شخص ثالث به منظور تاخیر رسیدگی است می تواند دادخواست جلب را از دادخواست اصلی تفكیك نموده به هریك جداگانه رسیدگی كند .»

ماده ۱۴۰ قانون آئین دادرسی مدنی : « قرار رد دادخواست جلب شخص ثالث ، با حكم راجع به اصل دعوا قابل تجدیدنظر است. درصورتی كه قرار در مرحله تجدیدنظر فسخ شود ، پس از فسخ قرار ، رسیدگی به آن با دعوای اصلی ، در دادگاهی كه به عنوان تجدیدنظر رسیدگی می نماید ، به عمل می آید .»

همچنین بخوانید:

قسمت اول جلب ثالث و آثار ناشی از آن

2 2 1 - جلب ثالث و آثار ناشی از آن (قسمت دوم)

جلب ثالث و آثار ناشی از آن (قسمت اول)

مقاله قبلی

جبران خسارت و آثار ناشی از آن (قسمت اول)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی