وکیل مدافع اصغر فرهادی ضمن تأیید صدور قرار جلب به دادرسی برای کارگردان فیلم قهرمان نسبت به صدور حکم برائت برای این هنرمند در مرحله بدوی و تجدیدنظر اظهار امیدواری کرد.
روز گذشته آزاده مسیح زاده،کارگردان فیلم «دو سر برد، دو سر باخت»، در گفتگو با خبرنگار گذار نیوز گفت: پس از چند ماه رسیدگی به شکایتش از اصغر فرهادی مبنی بر سرقت هنری در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، بازپرس پرونده مستندات و دلایل ارایه شده مبنی بر وقوع جرم و ارتکاب آن توسط فرهادی را کافی تشخیص داده و اقدام به صدور قرار نهایی جلب به دادرسی علیه آقای فرهادی نموده اند.
به گفته وی متن قرار صادره که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ توسط بازپرس تنظیم و پس از تایید سرپرست دادسرا به طرفین در تاریخ۱۴۰۱/۱/۱۴ ابلاغ شده، هیجده صفحه بوده است.
مسیح زاده در خصوص نتیجه دو مورد شکایتی که فرهادی علیه او طرح کرده بود، نیز مدعی شده است: آقای فرهادی یک بار علیه من در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۵ شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند و یک بار هم به دلیل اظهار من مبنی بر این که دستخطی که از من گرفته اند تحت فشار روانی و بدون رضایتم بوده، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ علیه من شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند. دادسرا در ضمن همین قرار مذکور، مستندات و دلایل آقای فرهادی را مبنی بر ارتکاب نشر اکاذیب و افترا توسط من در هر دو پرونده ناکافی تشخیص داده است و به نفع من قرار منع تعقیب صادر نموده است.
در همین زمینه وکیل کاوه راد، وکیل مدافع اصغر فرهادی، در پستی اینستاگرامی درخصوص صدور قرار جلب به دادرسی نوشته است:
بهنامآفریدگاریکتا
در پی انتشار برخی اخبار در خصوص پرونده حقوقی فیلم «قهرمان»، چند نکته را جهت استحضار افکار عمومی به اطلاع میرسانم:
به دنبال طرح سه شکایت علیه فیلم « قهرمان» با عنوان نقض حقوق مؤلف و ادعای سهیمشدن در کلیه درآمدهای داخلی و خارجی فیلم از سوی خانم مسیح زاده و همچنین شکایت زندانی شیرازی با این ادعا که داستان فیلم قهرمان به حیثیت ایشان لطمه وارد کرده است، بازپرس محترم پرونده در قرار صادره مورخ ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۰ شکایت خانم مسیحزاده در خصوص سهیمشدن در درآمدهای فیلم و همچنین شکایت زندانی شیرازی را نپذیرفته و در این خصوص قرار منع تعقیب صادر و هر دو شکایت را رد کرده است.
در خصوص اتهام «نقض حقوق مولف»، همچنان که در لوایح دفاعیه و با ذکر مستندات و ارائه نظرات اساتید برجسته دانشگاه در حوزه حقوق مؤلف و نظر کارشناسی کانون کارگردانان در مورد این پرونده و نمونههای پرشمار مشابه داخلی و خارجی مطرح گردید، آن میزان از ابعاد زندگی زندانی شیرازی که در فیلم قهرمان با برداشتی آزاد مورد استفاده قرار گرفته، دارای وصف « افشاشدگی» بوده و به دلیل انتشار اخبار آن در رسانههای جمعی (به عنوان نمونه دو لینک خبر مربوط به این رخداد واقعی در پینوشت این مطلب قرار داده شده که مربوط به دو سال قبل از ساخت مستند است. ) در مالکیت عمومی (Public Domain) قرار داشته و هیچکس نمی تواند مدعی مالکیت انحصاری آن باشد.
اما علیرغم تاکید ماده ۱۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری و رویه قضایی دادسرای فرهنگ و رسانه در پروندههای مشابه، که به جهت رسیدگیهای فنی، دعاوی تخصصی حوزه فرهنگ و سینما به کارشناسان متخصص این حوزه ارجاع میگردد، بازپرس محترم، با تلقیِ سینما به عنوان موضوعی «عرفی» و نه تخصصی، پرونده را به کارشناسی ارجاع نداده و بدون جلب نظر کارشناسان حوزه سینما و حقوق مولف، راساً اقدام به صدور قرار نمودهاند.
با توجه به آن که قرار صادره به منزله حکم نهایی دادگاه نیست و بخشی از روند رسیدگی محسوب و در ادامهی فرآیند رسیدگی، پرونده ابتدا در دادگاه کیفری دو و سپس در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی مجدد قرار میگیرد، امید است در طول رسیدگی پرونده در مراحل بالاتر، با ارجاع موضوع به کارشناسی و جلب نظر تخصصیِ اساتید و خبرگان حوزه حقوق مولف، قرار موصوف نیز نقض گردد.
نظرات