حقوقیمطالب حقوقی

تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع (قسمت اول)

1
تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع (قسمت اول)

ماهیت تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع

تعریف اختراع:

نکته: ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برایدارنده مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی‌، اختراعی کاربردی محسوب می‌شود که در رشته‌ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد. منظور از صنعت‌، معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع‌دستی‌، کشاورزی‌، ماهیگیری وخدمات نیز می‌شود.

عناصر تعریف و مراحل مختلف اختراع به شرح ذیل است:

1- اختراع باید نتیجه فکر فرد یا افراد است و طرح ریزی یک وسیله و یک کالا که در حقیقت نتیجه فکر،ابتکار و خلاقیت صاحب آن است.

2- اختراع باید جدید باشد و سابقه نداشته باشد والا اختراع نیست بلکه شبیه سازی است.

3- اختراع باید اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را دریک حرفه‌، فن‌، فناوری‌، صنعت و مانند آنها حل می‌نماید.»

4- اختراع باید حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد تا قابل ثبت باشد.

5-مرحله ساخت آن است که طرح باید قابلیت انتقال از فکر به عمل و پیاده شده را داشته باشد.این مرحله ممکن است به وسیله صاحب فکر(مخترع) انجام شود یا دیگری.

6- و طبق قانون در رشته‌ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد. منظور از صنعت‌، معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع‌دستی‌، کشاورزی‌، ماهیگیری وخدمات نیز می‌شود.که نشانگر این است که عبارت«.. مواردی نظیر…» در نص ماده 2 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری1386این قید،قید حصری نیست و بایستی تمثیل تلقی کرد.بنابراین اختراع ممکن است در هر زمینه ای تحقق پیدا کند.

– تعریف ابداع( نو آوری):

ابداع یا نوآوری به معنی تبدیل یک ایده به واقعیت است. ابداع را می توان یک تغییر توصیف کرد که ارزش را برای محصولات یا خدمات افزایش می دهد و نیازهای مشتریان را برآورده می کند. ابداع به مفهوم اضافه کردن ارزش به چیزی است که در حال حاضر موجود است.

ابداع می تواند معرفی یا توسعه محصول جدید، فرآیند، فناوری، سرویس یا تغییر مجدد محصول باشد. تمام فرایندهایی که در تولید ایده جدید توسط فرد نوآور به انجام می پذیرد، زیرمجموعه ابداع و نوآوری قرار می گیرند.

-انواع نوآوری:

نوآوری انواع مختلف دارد:‌

  • نوآوری بنیادی،
  • نوآوری در فرآیند،
  • نوآوری در محصول،
  • نوآوری مبتنی با ساختن،
  • نوآوری در خدمات
  • نوآوری در بازاریابی

همچنین بخوانید:

قسمت دوم تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع

2 2 1 - تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع (قسمت اول)

کانون سردفتران

مقاله قبلی

تفاوت ابداع و نو آوری با اختراع (قسمت دوم)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی