حقوقیمطالب حقوقی

بررسی موضوع تعیین تکلیف پرونده های معترض ثبتی که فاقد سابقه بوده یا اعتراض انها در مراجع قضایی از بین رفته در حقوق ثبتی ایران(قسمت دوم )

3
تعیین تکلیف پرونده های ثبتی
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

مهلت اعتراض به تحدید حدود

مهلت اعتراض به تحدید حدود املاک و حقوق ارتفاقی از جانب هر کدام از مجاورین یا متقاضی ثبت که صورت گیرد، ظرف مدتی 30 روزه از تاریخ تنظیم صورت مجلس تحدید حدود در نظر گرفته می شود.

مرجع تقدیم اعتراض به حدود و حقوق ارتفاقی

مرجع اعتراض به تحدید حدود املاک و حقوق ارتفاقی اداره ثبت محل می باشد.

 مرجع اعتراضات ثبتی

متقاضی اعتراض نسبت به ثبت ملک ، اعتراض خود را به اداره ثبت تحویل می دهد واداره ثبت نیز اعتراض مزبور را جهت رسیدگی  به دادگاه ارسال می نماید.

مرجع رسیدگی به اختلافات و اشتباهات ثبت

هیات نظارت

جهت رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات ثبتی مربوط به ثبت اسناد و املاک در مقر هر استانی، هیاتی با نام هیات نظارت مستقر و تشکیل می گردد. قلمرو صلاحیت هیات نظارت حوزه ثبتی استان مربوطه می باشد.

اعضای هیات نظارت دارای 3 عضو می باشد که عبارتند از:

رئیس ثبت استان ویا قائم مقام وی

دونفر از قضات دادگاه تجدید نظر استان به انتخاب وزیر دادگستری که البته یک نفر از قضات دادگستری و یا کارمندان ثبت مرکز استان نیز از طرف وزیر دادگستری به عنوان عضو علی البدل تعیین می گردد.

مکان تشکیل جلسات هیات نظارت،اداره کل ثبت استان مورد نظر می باشد و مقر دادگاه نیز دادگاه استان، مرکز استان است.از این رو تشکیل هیات نظارت در شهرستان ها مجاز نیست.

شورای عالی ثبت

یکی دیگر از مراجع رسیدگی کننده جهت اختلافات و اشتباهات در موضوعات مربوط به ثبت اسناد و رفع اختلافات و در نهایت اخذ تصمیم مقتضی در اداره ثبت شورای عالی ثبت می باشد که مرجع تجدید نظر نسبت به تصمیمات هیات نظارت نیز در مورد ارائی که قابلیت اعتراض دارند نیز می باشد.

شعبه از شورای عالی ثبت  متشکل از معاون مربوط به آن قسمت و همینطور دو نفر از قضات دیوان عالی کشور است که افراد مزبور، توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می گردند. قانون درمورد عضو علی البدل  اعضای شورای عالی ثبت در موارد بیماری، غیبت یا تعذر قانونی سکوت نموده است.

محل تشکیل شورای عالی ثبت، سازمان ثبت اسناد و املاک تهران می باشد.

اعتراضات ثبتی قابل رسیدگی در اداره ثبت

اداره ثبت اعتراضات ثبتی را به دادگاه ارسال می نماید، اما گاهی اداره ثبت شخصا به اعتراضات ثبتی رسیدگی می نماید و در این مواقع دیگر نیازی به ارسال اعتراض به دادگاه وجود ندارد.

چنانچه اعتراض مطرح شده در اداره ثبت، راجع به ثبت و راجع به حدود و حقوق ارتفاقی خارج از موعد قانونی مطرح شده باشد

چنانچه اعتراض مطرح شده در اداره ثبت راجع به حدود و حقوق ارتفاقی  در مورد ملکی باشد که ملک مزبور در جریان اصلاحات ارضی به زارعان واگذار شده است.

چنانچه اعتراض بر حدود از طرف یک غیر مجاور مطرح گردد.

چنانچه معترض مجاور با همین حدود که نسبت بدان معترض است، سابقا سند اخذ نموده باشد.

چنانه معترض به موجب سند رسمی از اعتراض خود صرف نظر نماید.

لزوم مشاوره حقوقی در اعتراضات ثبتی چیست؟

دعاوی اعتراض بر ثبت به جهت تخصصی بودن، معمولا توسط افرادی که دانش حقوقی کافی در زمینه ثبت و طرح دعاوی ثبتی ندارند به نتیجه مطلوب منتهی نمی شود. از این رو بهتر است در طرح چنین اعتراضاتی در وهله اول با مشاور حقوقی متخصص در زمینه ثبتی مشورت و هم فکری انجام گیرد.

چنانچه واجد شرایط جهت اعتراضات ثبتی بودید، بهتر است در این مرحله از وکیل ملکی متخصص استفاده شود. چرا که وکیل ملکی متخصص با اشراف بر قوانین ثبتی و ملکی و قوانین و آیین نامه های مربوطه می تواند مستندات قابل قبول جهت طرح اعتراضات ثبتی را در مرجع مربوطه ارائه دهد و رسیدن به نتیجه مطلوب را به سهولت میسر نماید.

هدف از ثبت املاک چیست؟

برای تعیین و محفوظ بودن مالکیت مالکان و حقوق صاحبان حق، نسبت به آن‌ها
سهولت اخذ مالیات اراضی از صاحبان آن‌ها و برقراری نظم مالیاتی املاک وحفظ حقوق عمومی
استقرار و استحکام مالکیت اموال غیر منقول وایجاد امنیت قضایی برای صاحب ملک
درحال حاضر مقررات ثبت عمومی برای استقرار مالکیت مشروع و استحکام آن و همچنین عمومیت دادن به ثبت املاک در تمام کشور، قانون ثبت املاک‌ ایران،نظر بر الزامی بودن ثبت املاک دارد.

چه کسانی حق درخواست ثبت دارند؟

متصرفین املاک،به عنوان مالکیت
انتقال دهندگان املاک با حق استرداد
متولیان موقوفات
اداره اوقاف در مورد موقوفاتی که متولی خاص ندارد و یا متولی موقوفه عام المنفعه، ظرف30روز درخواست ثبت نکرده است و همچنین درمورد املاکی که به طوردایم یا به مدت ده سال یا بیشتر مورد نذر یاوصیت یا حبس بوده و برای مصارف عمومی، تخصیص داده شده است.

درخواست ثبت نکردن املاک چه ضمانت اجرایی دارد؟
الف-ملک او یا ملک تحت تصرف او،مجهول المالک،اعلان می‌شود ودر دفتراملاک مجهول المالک، ثبت و مشمول مقررات اموال مجهول المالک می‌گردد.
ب-از تاریخ انتشاراولین آگهی نوبتی، نمی‌تواند در دفاتر اسناد رسمی معامله‌ای نسبت به آن ملک کند، مگر‌ این که قبلا درخواست ثبت کرده باشد.
پ-چنان چه پس از انتشار نخستین آگهی نوبتی تا یک سال، درخواست ثبت نکند و پس از آن درخواست ثبت کند، حق الثبت او به میزان 25درصد افزوده می‌شود.

همچنین بیشتر بخوانید:

بررسی موضوع تعیین تکلیف پرونده های معترض ثبتی که فاقد سابقه بوده یا اعتراض آنها در مراجع قضایی از بین رفته در حقوق ثبتی ایران(قسمت اول)

بررسی موضوع تعیین تکلیف پرونده های معترض ثبتی که فاقد سابقه بوده یا اعتراض آنها در مراجع قضایی از بین رفته در حقوق ثبتی ایران(قسمت سوم)

2 2 1 - بررسی موضوع  تعیین تکلیف پرونده های معترض ثبتی که فاقد سابقه بوده یا اعتراض انها در مراجع قضایی از بین رفته در حقوق ثبتی ایران(قسمت دوم )

صغیر،انواع آن و مسئولیت آن

مقاله قبلی

نحوه تسلیم مبیع در عقود و معاملات و آثار آن (قسمت اول )

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی