حقوقیمطالب حقوقی

بررسی موضوع اجراییه ثبت در نظام ثبتی ایران(قسمت دوم)

2
اجراییه ثبت
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

 الف)صدور اجراییه نسبت به قبوض اقساطی:

تعریف قبوض اقساطی:،قبوضی است که درمعاملات اقساطی و اسناد و اجاره به تعداد اقساط مورد تعهد صادر میشود.گاهی مدیون یامتعهد،با امضای قبوض مخصوصی که ازطرف اداره ثبت دراختیاردفاتر اسنادرسمی گذاشته شده،پرداخت وجوهی رادر رسیدهای معین،به عهده میگیرد. ومتعهد به پرداخت آن میگردد.

به عنوان مثال :

*پرداخت قسمتی از ثمن معامله یا اجاره بها به صورت اقساط در سررسیدهای معین.

*تعهد پرداخت تمام یا قسمتی از مهریه به زوجه مطلقه پس از ثبت واقعه طلاق .

صدور اجراییه نسبت به قبوض اقساطی در اداره ثبت زمانی انجام میشود که قبوض مذکور،فاقد هرگونه قید و شرطی باشد. و یا اینکه متقاضی اجراییه نمیخواهد از قیود و شروط موجود استفاده نماید.درخواست صدور اجراییه در این موارد از اداره ثبت محل ودرتهران از اداره اجرای ثبت به عمل می آید.

ب)صدور اجراییه نسبت به رای کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری در خصوص عوارض

– به موجب ماده ۷۷ قانون شهرداری اصلاحی 1345/11/27 :”رفع هرگونه اختلاف بین مودی و شهرداری در مورد عوارض به کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور و دادگستری و انجمن شهر ارجاع می شود و تصمیم کمیسیون مزبور قطعی است.بدهیهایی که طبق تصمیم این کمیسیون تشخیص شود ، طبق مقررات اسناد لازم الاجرا به وسیله اداره ثبت قابل وصول می باشد . اجرای ثبت مکلف است بر طبق تصمیم کمیسیون مزبور به صدور اجرائیه و وصول طلب شهرداری مبادرت نماید.”

– همچنین مطابق ماده ۱۳ قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347/09/07 :”در هر مورد که عوارض یا حق مرغوبیت موضوع این قانون به یک ملک تعلق گیرد و قطعی گردد،علاوه بر مالک که مسئول پرداخت است عین ملک ، وسیله تامین مطالبات شهرداری بوده و شهرداری مکلف است در صورتی که مالک ، عوارض یا حق مرغوبیت را ظرف مهلتهای مقرر با رعایت آئین نامه مذکور در تبصره ۱ ماده ۲ نپردازد ، با صدور اجرائیه نسبت به وصول طلب خود از مالک یا استیفای آن از عین ملک اقدام کند.”

ادارات و دوایر اجرای ثبت بنابه تقاضای شهرداری،مکلف به صدور اجرائیه وتعقیب عملیات اجرایی میباشند. واین امر،طبق مقررات مربوط به اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا میباشند.

ج)ـصدور اجراییه نسبت به وصول هزینه های مشترک آپارتمانها:

به موجب ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمانها اصلاحی سال ۱۳۵۹:

 

“در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طرف مدیر یا هیات مدیران به وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن ، مطالبه می شود .هرگاه مالک یا استفاده کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه ، سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیات مدیران می توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات ، از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ ، تهویه مطبوع ، آب گرم ، برق ، گاز و غیره به او خودداری کنند . در صورتی که مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننماید، اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیران برای وصول وجه مزبور ، طبق اظهارنامه ابلاغ شده ، اجرائیه صادر خواهد کرد .عملیات اجرایی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت .”

مدارکی که می بایست ضمیمه تقاضانامه صدور اجراییه ثبتی گردد عبارتند از :

*رونوشت مدارک مثبت سمت مدیر یا هیات مدیران.

*و صورت ریز سهم مالک یا استفاده کننده از هزینه های مشترک سمت مدیر یا هیات مدیران.

*وصورت ریز سهم مالک یا استفاده کننده از هزینه های مشترک.

*و رونوشت اظهارنامه ابلاغ شده به مالک یا استفاده کننده.

د) صدور اجراییه نسبت به وصول وجه چک بلامحل:

به صراحت ماده ۲ قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۵۵ اصلاحی سال ۱۳۸۱ ،چکهای صادره عهده بانکهای داخلی وشعب خارجی آنهاکه طبق قوانین ایران تنظیم شوند درحکم اسناد لازم الاجرا میباشند. و در صورت برگشت یا عدم پرداخت قابل صدور اجرائیه در ادارات ثبت میباشند .

برای صدور اجراییه در مورد چک بلامحل باید اوراق زیر به اداره ثبت محل وقوع بانک محال علیه تسلیم شود:

1) تنظیم تقاضانامه صدور اجراییه چک

این تقاضانامه که درفرم چاپی مخصوصی تهیه و از طرف ادارات ثبت اسناد،در اختیار متقاضی قرارداده میشود. تا پس از تنظیم دقیق آن به قسمت اجرای آن اداره تسلیم نماید.

2) وصول چک و گواهینامه عدم پرداخت آن

این مدارک به انضمام تقاضانامه،تحویل اداره ثبت می شود.پس از تکمیل پرونده به دستور رئیس اداره ثبت ، اجراییه در فرم مخصوص صادر میشود.ومامور اجرا،با دستور رئیس اجرای ثبت،نسبت به ابلاغ اجرائیه وسپس اجرای مفاد آن بارعایت مقررات آئین نامه اجرائی اقدام میکند.

همچنین بیشتر بخوانید:

بررسی موضوع اجراییه ثبت در نظام ثبتی ایران(قسمت اول)

بررسی موضوع اجراییه ثبت در نظام ثبتی ایران(قسمت سوم)

2 2 1 - بررسی موضوع اجراییه ثبت در نظام ثبتی ایران(قسمت دوم)

بررسی موضوع اجراییه ثبت در نظام ثبتی ایران(قسمت اول)

مقاله قبلی

بررسی عقد اجاره در نظام حقوقی ایران

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی