کیفریمطالب حقوقی

بررسی جرم مساحقه در نظام کیفری ایران

1
مساحقه
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

تعریف مساحقه :

مطابق ماده 238 قانون مجازات اسلامی ـ مساحقه عبارت است از اینکه انسان مونث اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد.

مساحقه از ریشه سحق به معنای کوبیدن ، مالیدن ، نرم و له کردن است ، و همجـنـس بـازی زنان را از آن جهت مساحقه مینامند که زنان آلت تناسـلی خـود را به یکدیگر می مالنـد . همجنس بازی ممکن است از راه های دیگـری هـم انجـام شـود امـا اگـر دو زن بـا یکـدیگر همجنس بازی کنند مثلاً سینههای یکدیگر را بر هم بمالند یا با دسـت اعـضای بـدن هـم را لمس کنند مرتکب همجنس بازی و مساحقه شده اند که یک عمل ، مشمول این ماده و عمـل دیگر ، مشمول تبصره ی اول ماده ۲۳۷ قانون مجازات اسلامی می باشد . در اینجا چند حالت و احتمـال وجـود دارد ؛ یک حالت ، آن است که هدف اصلی مرتکبان ، مساحقه باشد و بـه عنـوان مقدمـهى آن کـار ، مرتکب همجنس بازی نیز بشوند ؛ این حالت ، مشمول تبصره ی ماده ۱۳۵ قانون مجازات اسلامی میباشد که آورده است : « در صورتی که جرم حدی از جنس جرم تعزیری باشـد مانـد سـرقت حـدی و سرقت غیرحدی یا مانند زنا و روابط نامشروع کمتر از زنا ، مرتکب فقـط بـه مجـازات حـدى محکوم می شود و مجازات تعزیری ساقط می گردد … » در صورت تعدد جرائم تعزیری و حدی اصولاً باید هر دو مجازات ، اعمال شود و حکمی که در تبصرهی این مـاده ، آمـده اسـت یک حکم استثنایی میباشد . اطلاق این تبصره شامل حالتی هم می شـود کـه ابتـدا مـساحقه و سپس همجنس بازی دیگری صورت گیرد . ممکـن اسـت گفتـه شـود ایـن حـالـت مـشمول تبصرهی دوم ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی است زیرا گرچه این ماده در مورد تعزیرات است امـا قـاعـدهای کلی را بیان می کند که هرگاه مجموع جرایم دارای یک عنوان مجرمانه باشد مجازات همـان جرم اعمال می شود ؛ اما این سخن مردود است زیرا اولاً در اینجا مجموع جرایم ، یک عنـوان ندارند بلکه دو عنوان مستقل ( مساحقه و همجنس بازی ) دارند و ثانیاً ، حكـم ایـن تبـصره در مورد تعزیرات است . اما احتمال دیگری که منطقی تر می نماید ، آن است که چنین حالتی ، مشمول تبصره ی 2 ماده ۲۳۷ قانون مجازات اسلامی قرار گیرد بویژه اینکه به موجب تبـصره ی اول ، حكـم این ماده به همجنس گرایی زنان نیز تسری داده شده است . ممکـن اسـت گفتـه شـود که تبصره یاد شده ناظر به حالتی است که یک عمل ، واجد عنـوان همجنس گرایی و مساحقه باشد نه اینکه دو عمل متفاوت رخ داده و دو عنوان مستقل داشته باشند . ممکن است گفته شود همجنس بازی ، مقدمه ی مساحقه است همان گونه که در لواط یا زنا ممکن است مرتکب برای اینکه تحریک شده و آمادهی زنا گردد ، اعمالی همچون تقبیل را انجام ده ؛. این احتمال در صورتی که همجنس بازی مقدمهی منطقی مساحقه باشـد قابـل توجیـه اسـت امـا اگـر همجنس بازی پس از مساحقه صورت گیرد ، بعید است چنین احتمالی پذیرفتـه شـود مگر اینکه مساحقه ، مقدمهی منطقی همجنس گرایی باشد . حالت دیگر ، آن است که هدف مرتکبان ، مساحقه و همجنس گرایی بـه صـورت مـستقل باشد پس در این صورت احتمال جمع مجازاتها ، قوی تر خواهد بود.

اجرای حد بر یک طرف :

است که در مواردی که یکی از طرفین بالغ ، عاقل یا مختار نیست فقط حد نسبت به یک طـرف اعمـال خواهد شد و لازم نیست حتماً حد نسبت به دو طرف اجرا شود . جرم مساحقه ، جرمی | با یک نفر قابل تحقق نمیباشد اما این سخن بدین معنا نیست که مجازات نیز یا بایـد نـسبت به هر دو طرف اجرا شود و یا نسبت به هیچکدام اجرا نگردد . جرم مساحقه همچون جرم زنا و جـرم لواط ، دارای معنای عرفی و شرعی است ؛ از نظر عرفی ، همین که دو زن ، آلت تناسـلی خـود را بر یکدیگر بمالند ، جرم محقق می شود اما از نظر شرعی باید شرایط خاصی وجـود داشـته باشـد تا بتوان مجازات حدی را اجرا کرد ؛ حال این شرایط ، ممکن اسـت نـسبت بـه هیچکدام از طـرفین وجود نداشته باشد مانند اینکه مجبور به مساحقه شوند ؛ یا نسبت به یک طـرف وجـود نداشـته باشد مانند اینکه یک طرف ، صغیر باشد . البته در مورد زنا دیدیم که اگر زنی با صغیر زنـا کنـد هر چنـد ممكـن اسـت گفتـه شـود نیست مجازات وی تغییر می یابد در مورد مساحقه چنین فلسفهی تبدیل مجازات که کامل نبودن لذت است در اینجا هم وجود دارد .

درصوتی که نیاز به مشاوره تخصصی و رفع مشکل حقوقی دارید می توانید با بهترین وکلای ایران در وکیل تیک بصورت آنلاین یا تلفنی مشاوره بگیرید.

2 2 1 - بررسی جرم مساحقه در نظام کیفری ایران

بررسی جرم قوادی در نظام کیفری

مقاله قبلی

بررسی جرم لواط و تفخیذ در نظام کیفری ایران

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کیفری