حقوقیمطالب حقوقی

بررسی مبحث اجراییه ثبت نسبت به چک بانکی در نظام حقوق ثبتی ایران(قسمت دوم)

2
اجراییه چک ثبتی
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

قسمت دوم

منظور از صدور اجرائیه چک بلامحل :

به موجب قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۷ چک های که مشمول مقررات این قانون (چک های سامانه صدور یک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد) می باشند، اجرای مفاد چک از طریق اجرای احکام دادگستری ممکن خواهد بود. در واقع، درخواست صدور اجرائیه بدون رسیدگی قضایی و بدون طی مسیر طولانی اخذ حکم قطعی میسر خواهد شد. پس شما می توانید، به منظور صدوراجرائیه نسبت به چک بلامحل (منظور چک های سامانه صدوریک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد می باشد) درخواست خود را در قالب دادخواست تقدیم مرجع قضایی صالح نمایید.

تفاوت درخواست صدور اجرائیه چک بلا محل با مطالبه وجه چک:

مطالبه وجه چک نیازمند تشکیل جلسه رسیدگی، استماع ادعا و دفاعیات طرفین، صدور رای و قطعیت آن خواهد بود. در حقیقت در دعوی مطالبه وجه چک تا پیش از قطعیت دادنامه اجرای آن میسر نمی باشد. اما در خصوص درخواست اجرائیه نسبت به چک بلامحل، مسیر طولانی و فرسایشی اخذ حکم قطعی دیگر طی نخواهد شد و با درخواست ذی نفع مرجع قضایی صالح اقدام به صدور اجرائیه می نماید.

شرایط صدور اجرائیه در چک بلامحل:

به منظور صدور اجرائیه در خصوص چک بلامحل شرایطی لازم می باشد. این شرایط عبارتند از:

  1. 1. چک مشمول چک ها سامانه صدور یک پارچه الکترونیکی یا به اصطلاح صیاد باشد.
  2. 2. بانک محال الیه گواهی عدم پرداخت را مطابق مقررات قانون اصلاح صدور چک صادر مهرو امضا کرده و کد رهگیری آن را به مشتری تسلیم کند. به گواهی نامه فاقد کد رهگیری و مهر ترتیب اثر داده نمی شود.
  3. 3. مطابقت یا عدم مطابقاً امضاء صادر کننده با نمونه امضاء موجود در بانک (در حدود عرف بانک داری) از سوی بانک گواهی شود.

همچنین خوب است بدانید؛ مطابق مقررات قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۹۷ در مورد برخی از چک ها امکان صدور اجرائیه میسر نمی باشد. این چک ها به شرح آتی خواهد بود:

الف- در متن چک وصول آن منوط به تحقق شرطی شده باشد؛ در حقیقت، چک هایی که در متن آن وصول چک منوط به تحقق شرطی باشد قابلیت صدور اجرائیه را دارا نیست.

ب- در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است؛ پس اگر در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است امکان صدور اجرائیه ممکن نیست.

پ- گواهینامه عدم پرداخت چک مطابق مقررات قانونی صادر نشده باشد.

در صورتی که هر یک از بندهای الف، ب یا پ قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳۹۷ محقق شود امکان صدور اجرائیه در خصوص چک ممکن نمی گردد.

پس از صدور اجرائیه و ابلاغ آن، متعهد ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ باید دین خود را پرداخت نماید یا به نوعی رضایت طلبکار را جلب کند. در صورتی که مدیون در مدت زمان مذکور به تکلیف قانونی خود عمل نکند، مطابق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی فرآیند شناسایی و بازداشت اموال مدیون ممکن می گردد.

قابل توقیف بودن اجراییه نسبت به چک بلامحل:

در این مورد باید گفت: اصلاح قانون صدور چک مواردی را پیش بینی کرده است که بر اساس آن می توان فرآیند اجرائیه نسبت به چک بلامحل را متوقف نمود. بند ج ماده ۲۳ اصلاح قانون اصلاح صدور چک در این باره می گوید:

(اگر صادر کننده یا قائم مقام او دعاوی مانند مشروط یا بابت تضمینی بودن چک یا تحصیل چک از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا دیگر جرائم در مراجع قضایی اقامه کند، اقامه دعوی مانع از ادامه جریان عملیات اجرائی نخواهد شد؛ مگر در مواردی که مرجع قضایی ظن قوی پیدا کند یا از اجرای سند مذکور ضرر جبران ناپذیری وارد شود که در این صورت با اخذ تامین مناسب، قرار توقف عملیات اجرائی صادر می نماید. در صورتی که دلیل ارائه شده مستند به سند رسمی باشد یا اینکه صادر کننده یا قائم مقام قانونی مدعی مفقود شدن چک بوده و مرجع قضایی دلایل ارائه شده را قابل قبول بداند، توقف عملیلت اجرائی بدون اخذ تامین صادر خواهد شد).

همچنین بخوانید:

بررسی مبحث اجراییه ثبت نسبت به چک بانکی در نظام حقوق ثبتی ایران(قسمت دوم)

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حضوری و آنلاین و ارائه راهکار، وکلای وکیل تیک بهترین انتخاب شما در سریع ترین زمان هستند

2 2 1 - بررسی مبحث اجراییه ثبت نسبت به چک بانکی در نظام حقوق ثبتی ایران(قسمت دوم)

بررسی مبحث اجراییه ثبت نسبت به چک بانکی در نظام حقوق ثبتی ایران(قسمت اول)

مقاله قبلی

تشکیل کارگروهی با حضور مدیران قوه قضاییه و نمایندگان مجلس برای حل نقایص تقنینی قوه قضاییه

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی