کیفریمطالب حقوقی

بررسی ماهیت و ساز و کار سازمان پزشک قانونی در نظام حقوق ایران (قسمت دوم)

1
عکس پزشکی قانونی
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

رضایت نامه:

رضایت نامه مدرکی است که بیمار قبل از انجام هر گونه اقدام پزشکی و عمل در جریان روند درمان و خطرات احتمالی قرار بگیرد

در اینجا ذکر این نکته الزامی است که ما با 3 رضایت نامه مواجه هستیم

-رضایت تلویحی یا ضمنی

-رضایت اظهاری یا شفاهی

-رضایت کتبی سند معتبر را امضا نماید.در رضایت نامه قصور متوجه پزشک است

برای شرایط لازم وجود 3 شرط الزامی است:

-عقل و بلوغ

-عدم وجود شرایط اضطراری

-در جایی اتفاق می افتد که پس از اقدامات اولیه و رسیدگی اورژانسی پزشک به این نتیجه می رسد که باید اقدامات دیگری صورت گیرد در این موارد در صورت عدم حضور خویشاوندان کمیسیونی با حضور 3 پزشک در بیمارستان تشکیل می شود و مطابق نظر کمیسیون مربوطه عمل می شود .

برائت نامه:

پزشک قبل از شروع به اقدام درمانی خطرات احتمالی را به بیمار یا ولی او تذکر میدهد و متبا برائت نامه اخذ کند تا در صورت بروز خسارت مسئول و مدیون نباشد.

تفاوت رضایت نامه و برائت نامه :

اگر پزشک فقط رضایت اخذ کند در صورت بروز مرگ، نقص عضو یا خسارت مالی، ضامن است، ولی اگر برائت را اخذ کند مسئول خسارت وارده نیست .

مرگ شناسی در پزشکی قانونی:

مرگ به هر صورتی که باشد یک امر پزشکی است بنابراین تشخیص وقوع مرگ و زمان آن در صلاحیت پزشکی قانونی است.آثاری چون تحقق یا عدم تحقق قتل،تعیین قتل،نوع قتل،ارث،دیه و …از آن قبیل است.از نظر پزشکی مرگ،توقف کامل و بقی بازگشن اعمال حیاتی است.

نکته: مرگ یک فر آیند است و یک واقعه نمیباشد.

الف)مرگ ظاهری:حالتی بین مرگ و زندگی است و موجب ضعف شدید حرکات تنفسی و عدم احساس تپش قلب و عکس العمل های خفیف. مرگ ظاهری پایان حیات انسان نیست  و هر اقدامی که عقلا منتهی به مرگ واقعی چنین اشخاصی شود حسب مورد میتواند مشمول یکی از انواع قتل باشد.

ب)کما:کلیه اعمال مغز به صورت غیر قابل برگشتی درآید در حدی که تنفس خود به خود قطع میگردد این نوع از کما منجر به مرگ مغزی است.

ج)مرگ قطعی: اعمال قلبی و عروقی و حسی و حرکتی به طور کامل از بین برود و برگشت آن امکان نداشته باشد و معمولا سه تا پنج دقیقه پس از قطع تنفس و جریان خون به وقوع می پیوندد.

د)مرگ مغزی:توقف غیر قابل بازگشت تمام اعمال مغزی ،شخص از لحاظ تنفسی و قلبی زنده است اما کارکرد مغزی وی غیر ممکن میشود.

هـ )حیات غیر مستقر:حد فاصل بین زمان حیات قطعی و زمان مرگ قطعی  را حیات غیر مستقر گویند.به بیان دیگر حیات غیر مستقر یعنی کسی که آخرین رمق حیات را دارد و به عبارت دیگر هر چند دچار مرگ قطعی ( توقف کامل فعالیت مغز، قلب، و ریه‌ها) نشده است ولی همانند مرگ مغزی بازگشت او به حیات مستقر محال است. چنین کسی در حکم مرده است و صدمه به او، جنایت بر مرده تلقی می‌شود

و) موت فرضی: شخصی که هیچ دلیلی مبنی بر زنده بودن او وجود ندارد و مدت زمان زیادی است که اطلاعاتی از وی در دسترس نیست.دادگاه پس از مدتی حکم موت فرضی وی را صادر میکند.

به استناد ماده 1020 قانون مدنی طبق موارد زیر شخص غایب عادتا زنده فرض نمیشود

-وقتی که ده سال تمام از تاریخ آخرین خبری که از حیات غایب رسیده است ، گذشته و در انقضای مدت مزبور ، سن غایب از 75 سال گذشته باشد

-وقتی که یک نفر بعنوانی از عناوین ، جزء قشون مسلح بوده و در زمان جنگ مفقود و سه سال تمام از تاریخ انعقاد صلح بگذرد بدون اینکه خبری از او برسد . هرگاه جنگ منتهی به انعقاد صلح نشده باشد مدت مزبور پنج سال از تاریخ ختم جنگ محسوب میشود

-وقتی که یک نفر حین سفر بحری در کشتی بوده که آن کشتی در آن مسافرت تلف شده است ، سه سال تمام از تاریخ تلف شدن کشتی گذشته باشد بدون اینکه از آن مسافر خبری برسد.

همچنین بیشتر بخوانید :

قسمت اول بررسی ماهیت و ساز و کار سازمان پزشک قانونی در نظام حقوقی ایران

قسمت سوم بررسی ماهیت و ساز و کار سازمان پزشک قانونی در نظام حقوقی ایران

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حضوری و آنلاین و ارائه راهکار، وکلای وکیل تیک بهترین انتخاب شما در سریع ترین زمان هستند

2 2 1 - بررسی ماهیت و ساز و کار سازمان پزشک قانونی در نظام حقوق ایران (قسمت دوم)

بررسی ماهیت و ساز و کار سازمان پزشک قانونی در نظام حقوقی ایران(قسمت اول )

مقاله قبلی

بررسی ماهیت و ساز و کار سازمان پزشک قانونی در نظام حقوق ایران(قسمت سوم)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کیفری