کیفریمطالب حقوقی

بررسی جرم قوادی در نظام کیفری

1
قوادی
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

تعریف قوادی :

ماده 242 قانون مجازات اسلامی :

قوادی عبارت از به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است.

تبصره ۱- حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است در غیراین صورت عامل، مستوجب تعزیر مقرر در ماده(۲۴۴) این قانون است.
تبصره ۲- در قوادی، تکرار عمل شرط تحقق جرم نیست.

ماهیت قوادی:

قوادی از نظر حقوقی ماهیت معاونت در جرم را دارد . اما در اینجا جرم مستقلی است . جـرم قوادی برخلاف دایر کردن مرکز فساد و فحشا ، یک جرم به عادت نیست که با یک بار انجـام آن قوادی محقق نشود و منابع شرعی نیز مؤید این نظر میباشند . عنصر مادی قوادی منحصر در فعـل خاصی نیست . ممکـن اسـت فـردی دو نفر را با اتومبیل یا تلفن یا دادن آدرس زن به مرد با هم مرتبط سازد . مرتکب این جرم ممکن است مرد یا زن باشد و یا توسط یک نفر یا چند نفـر انـجـام شـود . اگـر چنـد نفـر در ایـن جـرم ، مشارکت داشته باشد لازم نیست همهی آنها ، اعمال یکسانی انجام دهند بلکـه ممكـن اسـت یک نفر ، مکانی تهیه کند و یک نفر دیگر ، افراد را به آنجا بیاورد یا یک نفر ، مرد را و دیگری ، زن را بیاورد .

تعدد جرم:

تبصره ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات مصوب ۷۵ در باب دائر کردن مرکـز فساد و فحـشـا مقـرر می دارد   هر گاه بر  عمل فوق عنوان قوادی صدق نماید عـلاوه بـر مجـازات مذکور به حد قوادی نیز محکوم می گردد . » اصولاً تعدد جرم در صورتی که جـرایم ارتکابی مشابه باشـند موجب تعدد مجازات نیست بلکه مجازات تشدید می شود و یا اگر یک عمـل دارای عناوین متعدد باشد فقط مجازات عنوان مجرمانهای اعمال می گردد که شـدیدتر باشـد . در اینجا برخلاف رویه متعارف حکم به تعدد مجازات شده است و دلیلش هـم آن اسـت کـه قواعـد تعدد جرم در جرایم تعزیری اجرا می شـود حـال آنکه در اینجا یکی از عناوین مجرمانـه تعزیری است و عنوان دیگر قوادی ، حد می باشـد ، بنابراین مجـازات هـر کـدام بـه صـورت جداگانه اعمال می شود .

ماده 243 قانون مجازات اسلامی :

حد قوادی برای مرد هفتاد و پنج ضربه شلاق است و برای بار دوم علاوه بر هفتاد و پنج ضربه شلاق به عنوان حد، به تبعید تا یک سال نیز محکوم می شود که مدت آن را قاضی مشخص می کند و برای زن فقط هفتاد و پنج ضربه شلاق است.

ماده ۲۴۴ قانون مجازات اسلامی:

کسی که دو یا چند نابالغ را برای زنا یا لواط به هم برساند مستوجب حد نیست لکن به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه شش محکوم می شود.

نوع تعزیر:

بر مجازات شلاق نیز مجازات تعزیری است و واژه « تعزیری » فقط وصف حبس نیست مضافاً ب اینکه منابع شرعی نیز همین اقتضا را دارد . تعزیر آن گونه که از تبصرهی دوم مـاده ۱۱۵ به دست می آید به تعزیر منصوص و غیرمنصوص تقسیم می شود اما تعریفی ازاین دو واژه ارائـه نشده است . به نظر می آید منظور از تعزیر غیرمنصوص ، همان مجازات بازدارنده است که در قانون سابق آمده بود و در مورد مفهوم آن ، دو احتمال وجود دارد ؛ یک احتمال ، آن است که هر جرمی را شامل شود که در منابع شرعی به آن اشـاره نـشده باشـد و احتمال دیگر ، آن است که به جرائمی اطلاق گردد که در شرع ، مجازات خاصی ندارد . پس جـرم صـدور چک با حیوانات هر دو جرم تعزیری هستند منتها جـرم اول ، در شـرع بلامحل ، و نزدیکی جنسی ‘ هیچ سابقه ای ندارد و مشمول تعریف نخست میباشد امـا جـرم دوم در شـرع بيـان شـده و مجازات خاص هم دارد . حال جـرم موضـوع ایـن مـاده و تبصرهی اول مـاده ۲۴۲ احتمالاً مصداق تعزیر منصوص هستند و مشمول تبصرهی دوم ماده ۱۱۵ قرار می گیرد که آورده است : « اطلاق مقـررات ایـن مـاده و همچنین بنـد ( ب ) مـاده ( ۷ ) و بنـدهای ( الف ) و ( ب ) مـاده ( ۸ ) و مـواد ( ۲۸ ) ، ( ۳۹ ) ، ( ۴۰ ) ، ( ۴۵ ) ، ( ۴۶ ) ، ( ۹۳ ) ، ( ۹۴ ) و ( ۱۰۵ ) ایـن قـانون شـامل تعزیرات منصوص شرعی نمی شود. پس توبه ی مرتکب ،موجب تخفیف مجازات نیست ،مشمول مرور زمان قرار نمی گیرد ،اجرای مجازات قابل تعلیق نیست،صدور حکم قابل تعویق نمی باشد .

درصوتی که نیاز به مشاوره تخصصی و رفع مشکل حقوقی دارید می توانید با بهترین وکلای ایران در وکیل تیک بصورت آنلاین یا تلفنی مشاوره بگیرید.

2 2 1 - بررسی جرم قوادی در نظام کیفری

بررسی جرم قذف در نظام کیفری

مقاله قبلی

بررسی جرم مساحقه در نظام کیفری ایران

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کیفری