کیفریمطالب حقوقی

بررسی جرم سقط جنین به صورت عالماً و عامداً به واسطه اذیت و آزار در نظام کیفری ایران

1
سقط جنین
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

سقط جنین به صورت عالماً و عامداً به واسطه اذیت و آزار

تعریف سقط جنین

سقط جنین یعنی خارج کردن غیرطبیعی جنین از رحم زن باردار قبل از موعد طبیعی وضع حمل، به‌وسیله‌ی مادر یا هر کس دیگر، به‌قصد نابود کردن جنین،به‌طور کلی، سقط جنین به سه شکل «جنایی»، «درمانی» و «خودبه‌خودی» امکان‌پذیر است یا به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله‌ای است که زندگی نوزاد در جریان است، اگرچه غالباً به لحاظ فنی و تخصصی، خاتمه یافتن بارداری به واسطه جراحی یا خارج کردن جنین یا رویان از رحم (پیش از آنکه قادر به ادامه حیات باشد) را سقط جنین می‌گویند.

موضوعات مجاز سقط جنین

1- سقط خودبخودی:در این مورد جنین بدون اراده شخصی ممکن است به دلیل فعالیت سنگین مادر و یا شرایط هورمونی و بدنی مادر و یا ضربه خوردن سقط جنین بوجود آید. در این وضعیت چون سقط خارج از کنترل بوده فاقد جنبه جنایی و کیفری است و جرم نیست.

2- سقط جنایی:اگر سقط جنین مورد سقط جنایی در مراکز غیر مجاز و به صورت مخفیانه انجام می گیرد و از لحاظ شرعی حرام و از لحاظ قانونی نیز جرم است و مجازات دارد.

3- سقط درمانی:در حالتی که مادر ضعف بدنی داشته باشد و یا بدلیل وجود بیماری خاص در مادر یا جنین، ادامه بارداری عوارض خطرناک داشته باشد بهتر است جنین از رحم مادر خارج شود و این مورد دارای جنبه کیفری نیست و جرم نمی باشد.

مجازات سقط جنین

مجازات سقط جنین بر اساس شرایط و روش سقط متفاوت است. سقط جنین اگر با استفاده از ابزار جراحی باشد و یا در اثر ضربه باشد بر اساس میزان صدمه وارده تعیین می شود.

الف – مجازات شخص متخصص در سقط جنین:

بر اساس ماده 624 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات هر گاه شخصی که دارای تخصص پزشکی در سقط جنین اقدام و یا مباشرت کند مطابق قانون مجازات سقط جنین با او برخورد می شود و مجازات آن دو تا پنج سال حبس و پرداخت دیه است.

ب – مجازات شخص غیر متخصص در سقط جنین:

هر گاه شخص غیر متخصص با ضرب و جرح و آزار و اذیت زن باردار موجب سقط جنین وی شود بر اساس ماده 622 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات علاوه بر دیه یا قصاص به یک تا سه سال حبس نیز مجازات می شود.

اگر سقط جنین با استعمال ادویه یا وسایل دیگر توسط فرد غیرمتخصص اتفاق افتد بر اساس ماده 623 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به حبس از سه تا شش ماه محکوم می گردد. و اگر اثبات شود که برای حفظ جان مادر چنین اقدامی کرده فقط به پرداخت دیه محکوم می گردد.

مجازات مادر سقط کننده جنین:

هر گاه زن باردار اقدام به سقط جنین خود کند حال در هر مرحله ای از رشد جنین، به عمد، شبه عمد یا خطاء، مادر مباشر جرم است و در این صورت مطابق ماده 718 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات دیه جنین توسط مرتکب یا عاقله او باید پرداخت گردد مگر این که ثابت وجود جنین برای بقای مادر خطر جانی داشته که در این صورت دیه ساقط می گردد.

درصوتی که نیاز به مشاوره تخصصی و رفع مشکل حقوقی دارید می توانید با بهترین وکلای ایران در وکیل تیک بصورت آنلاین یا تلفنی مشاوره بگیرید.

2 2 1 - بررسی جرم سقط جنین به صورت عالماً و عامداً به واسطه اذیت و آزار در نظام کیفری ایران

بررسی جرم صدمات ناشی از تصادفات در نظام کیفری ایران

مقاله قبلی

بررسی فرآیند ابطال شناسنامه و صدور شناسنامه جدید در ایران:

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کیفری