کیفریمطالب حقوقی

بررسی جرم جعل گواهی فوت و مجازات آن در نظام حقوقی ایران

0
جعل گواهی فوت
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

تعیین لحظه ی مرگ از نظر تحقق ارث اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که در این لحظه است که باید مشخص شود چه کسانی قابلیت ارث بردن را دارند. احراز و اثبات این لحظه معمولاً با سند خلاصه ی مرگ و ثبت واقعه در اسناد سجلی و ابطال شناسنامه متوفی انجام میشود. اما در صورت لزوم با دیگر دلایل مانند شهادت شهود نیز ممکن است.

– تاقدامات صدور گواهی فو :

باید صحت فوت بر پزشک اورژانس محرز گردد و مرگ به تأیید وی برسد. پزشک با انجام معاینه و نبود هیچگونه علائم حیاتی در  بدن شخص متوفی، به صدور گواهی فوت می پردازد.

نکته: پزشک صادر کننده ی گواهی فوت حتما باید مورد تایید سازمان پزشکی قانونی باشد و از طرف این سازمان دارای مجوز قانونی باشد و گواهی فوت حتما باید در سربرگ گواهی مخصوص که از طرف پزشکی قانونی مورد تایید صادر می‌شود، باشد.

در بعضی موارد صدور گواهی فوت فقط باید توسط پزشکی قانونی صورت گیرد و پزشکان معمولی نمی‌توانند گواهی فوت صادر کنند مواردی نظیر فوت بر اثر اقدام به قتل ، خودکشی ، نزاع  ، مسمومیت و …

بعد از تایید فوت شخص متوفی، مراتب توسط اداره ی ثبت احوال ثبت شده و شناسنامه فرد فوت شده باطل می‌گردد و گواهی فوت برای متقاضیان صادر می‌شود.

جعل گواهی فوت به طور خاص در قانون مجازات جرم انگاری نشده است ولی می توان ذیل مباحث جعل، مجازات آن را بسته به جایگاه فردی که آن را انجام داده به دست آورد:

عنصر قانونی جرم جعل ، ماده 523 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات می باشد و عنصر مادی آن ، شامل همه اقداماتی می شود که از طریق آنها ، نوشته ای ساخته یا سند دچار خراشیدگی و تراشیدگی و … می شود ؛ هر چند مصادیق جعل منحصر به موارد ذکر شده در این ماده نیست . عنصر روانی جرم جعل نیز عبارت از انجام عملیات مذکور ، به قصد تقلب و فریب دادن دیگران می باشد.

ماده 523 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات :« جعل و تزویر عبارتند از: ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن‌یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا بکار بردن مهر دیگری ‌بدون اجازه صاحب آن و نظایر اینها به قصد تقلب»

– مجازات جرم جعل با توجه به شخصیت مرتکب:

مجازات جرم جعل ، بسته به اینکه خود شخص مرتکب جعل شده و یا اشخاص دیگری همچون کارمندان موسسات و نهادهای قانونی و جاعلان حرفه ای این امر را انجام داده باشند ، تفاوت دارد :

  1. انجام جعل توسط کارمندان و مسئولان دولتی:

ماده 532 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات: «هر یک از کارمندان و مسوولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها از‌نوشته‌ها و اوراق رسمی تزویر کند اعم از این که امضاء یا مهری را ساخته یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه‌ای الحاق کند یا اسامی اشخاص‌ را تغییر دهد علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا به پرداخت شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی ‌محکوم خواهد شد»

  1. انجام جعل توسط کارمند یا مسئول غیر دولتی:

ماده 533 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات :«اشخاصی که کارمند یا مسئول دولتی نیستند ، هر گاه مرتکب یکی از جرایم مذکور در ماده قبل شوند ، علاوه بر جبران خسارت وارده به‌ حبس از شش ماه تا سه سال یا سه تا هیجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد»

همچنین بر اساس ماده 535 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، هر کس اوراق جعلی ذکر شده در مواد قبلی را با علم و اطلاع از جعلی بودن آنها مورد استفاده قرار دهد ، علاوه بر جبران خسارات وارده ، به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال یا به سه تا هجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد

  1. مجازات اشخاصی که با علم به جعلی بودن یک مدرک از آن استفاده کنند:

ماده 536 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات :« … علاوه بر جبران خسارات وارده ، به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد»

– مجازات جرم جعل گواهی فوت در قانون خاص :

ماده 2 قانون تخلفات ، جرایم و مجازات های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه :« اشخاص زیر به حبس از 91 روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی از 200,000 ريال تا 1000,000 ريال و یا به هر دو مجازات ‌محکوم می‌شوند.

الف) اشخاصی که در اعلام ولادت یا وفات یا هویت شخص ، بر خلاف واقع اظهار نظر نموده

ج) ماما یا پزشکی که در مورد ولادت یا وفات گواهی خلاف واقع صادر کند

د) اشخاصی که در مورد ولادت یا وفات شهادت دروغ بدهند و شهادت آنان در تنظیم دفتر ثبت کل وقایع و یا وفات مؤثر واقع شود

به مجازات حبس از 91 روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند.

‌تبصره – در کلیه موارد مذکور در فوق، مرتکب در صورت تکرار به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد »

 

2 2 1 - بررسی جرم جعل گواهی فوت و مجازات آن در نظام حقوقی ایران

نعمت احمدی: سیستم دادسرای ما، اقرار محور است

مقاله قبلی

بررسی موانع اجرای حق حضانت برای والدین در نظام حقوقی ایران

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کیفری