کیفریمطالب حقوقی

بررسی جرم تظاهر یا قدرت نمایی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر در نظام حقوق کیفری ایران

0
نمایی به وسیله صلاح سرد 800x400 - بررسی جرم تظاهر یا قدرت نمایی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر در نظام حقوق کیفری ایران
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

تظاهر یا قدرت نمایی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر در نظام حقوق کیفری ایران

قدرت نمایی : نشان دادن نیرو و توانایی خود، به وسیله ابزار های مختلف که یک اصطلاح عام می باشد و شامل موارد متعدد می شود.

ارکان جرم قدرت نمایی :

الف ) عنصر مادی : عنصر مادی این جرم ماده 617 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات می باشد که تظاهر به قدرت نمایی را شرط می داند و نمایش سلاح خود به تنهایی برای این فعل کفایت می کند یعنی حتی اگر از سلاح استفاده نکند هم مرتکب جرم می شود.

ب) عنصر روانی :  داشتن سوء نیت عام و خاص به طور همزمان . سوء نیت عام یعنی انجام فعل با داشتن علم و آگاهی که در اکثر جرایم الزامی می باشد که بدون آن جرم تحقق پیدا نمی کند .سوء نیت خاص یعنی شخص باید قصد تظاهر به قدرت نمایی داشته باشد .

ج) عنصر قانونی : در انتهای ماده  617 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته که  اهمیت و توجه قانون گذار را نشان می دهد.

جرم تظاهر یا قدرت نمایی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر

گاهی اوقات افرادی به قصد ایجاد نگرانی و ترس و ناامنی در جهت پیش بردن اهداف خود اقدام تهدید با استفاده از سلاح سرد و گرم، تهدید با چاقو یا قمه می کند که در اکثر مواقع اشخاصی که با اینگونه تهدیدات مواجه می‌شوند به علت در امان ماندن جان خود ناچار میشوند تن به خواسته های فرد تهدید کننده دهند. بنابراین استفاده از این گونه وسایل و سلاح سرد چه در جهت ایجاد رعب و وحشت و چه اینکه موجب عملی شدن تهدید و ایجاد مرگ برای شخص کند جرم تلقی میشود و قانونگذار برای آن حبس و در مواردی قصاص معین کرده است.قدرت نمایی از آشکارترین جلوه های خشونت در سطح جامعه است که  باعث سلب آسایش و امنیت از مردم می شود. حال ممکن است این قدرت نمایی به وسیله سلاح سرد و  ابزار خاصی باشد مانند چاقو و قمه و …

 به هرگونه وسایل، آلات و ادواتی که برای دفاع کردن و یا جنگ و … مورد استفاده قرار گیرد و اثراتی را مثل انفجار و یا شلیک نداشته باشد سلاح سرد می گویند . اصابت آنها به بدن منجر به ایجاد پارگی، خونریزی، از کار افتادن موقت یا دائم اعضا و در نهایت آسیب جسمی و روحی یا فوت می‌شود. برای مثال چاقو ، قمه ، انواع داروهای بیهوش کننده ،شوکر و.. از انواع سلاح های سرداند.

حمل سلاح  سرد جرم است؟

حمل سلاح‌های سردی در صورتی که برای درگیری فیزیکی و ضرب و جرح باشد، جرم خواهد بود و مجازات تعیین شده در قانون برای حمل سلاح سرد، حسب تبصره یک ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات حمل قمه، شمشیر، قداره و پنجه بوکس که فقط به منظور درگیری فیزیکی و ضرب و جرح به کار برده شوند، جرم محسوب می‌شود.

افرادی که اقدام به حمل چنین سلاح‌هایی کنند، مجرم بوده و طبق قانون محکوم به مجازات خواهند شد، هر فردی که به وسیله چاقو و یا هر نوع سلاح دیگری تظاهر به قدرت نمایی کند، یا آن را وسیله‌ای برای مزاحمت اشخاص، اخاذی و تهدید قرار دهد و یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد، به حبس از شش ماه تا دو سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

واردات، تولید و عرضه این سلاح‌ها نیز ممنوع بوده و مرتکب به جزای نقدی درجه شش محکوم و حسب مورد این سلاح‌ها به نفع دولت ضبط یا معدوم می‌شود. قانون تولید، عرضه یا حمل چنین سلاح‌هایی فقط در برخی موارد با شرایطی بلامانع است، حسب تبصره دو ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تولید، عرضه یا حمل این ادوات در موارد ورزشی، نمایشی، آموزشی و نیاز ضروری اشخاص برای استفاده شغلی یا دفاع شخصی، پس از دریافت مجوز بلامانع خواهد بود.

 

مجازات سلاح سرد مثل سلاح گرم است؟

«محاربه» یعنی کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود و هرگاه کسی باانگیزه شخصی به‌سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌شود» از جمله مسائلی است که تاکنون هم، محل بحث و افتراق نظرهایی بوده است چراکه بحث محاربه و افساد فی‌الارض که در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات آمده بیان می‌کند که چنانچه فردی سلاح بکشد و موجب ناامنی شود و میان سلاح سرد و گرم تفاوتی قائل نشده است.

باید توجه داشت اینکه ماده می‌گوید روی مردم سلاح بکشد، «مردم» یک نفر نیستند، حتی اگر فرد عداوت شخصی با چند نفر داشته باشد و روی آنها سلاح بکشد قانون می‌گوید این محاربه نیست؛ محاربه جرم علیه امنیت است نه جرم علیه اشخاص. محاربه چهار مجازات دارد و دست قاضی برای انتخاب هر یک از آنها باز است، اعدام، سه روز به صلیب کشیدن، قطع دست راست و پای چپ و تبعید چهار مجازات محاربه هستند، بنابراین این‌گونه نیست که محکم بگوییم جرم محاربه و افساد فی‌الارض فقط اعدام است.

مصادیق محارب

طبق  ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات:

– هر فردی که با هدف ایجاد رعب و وحشت و نیز سلب آزادی و امنیت دیگر افراد جامعه از سلاح سرد استفاده نماید، مفسد فی الرض شناخته شده و از مصادیق محارب است.

اولین مصداق از مصادیق محارب را به وضوح در ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات می‌توان یافت، به موجب این ماده اگر فردی با هدف ترساندن اعضای جامعه دست به اسلحه ببرد، مصداقی برای محارب است، توجه داشته باشید که دست به سلاح بردن در اینجا به معنای استفاده حتمی از آن نیست، بلکه مطلق دست به سلاح سرد بردن حتی در صورتی که از آن استفاده نکند و تنها باعث ترس مردم شود، از مصداق‌های محارب خواهد بود.

استفاده از سلاح سرد محاربه است ؟

تشخیص این امر که استفاده از سلاح سرد می تواند مصداق محاربه باشد یا خیر تشخیص این امر با دادگاه می باشد بنابراین نباید اشخاص بویژه جوانان به سوی چنین رفتارهای خشونت باری سوق پیدا کنند و گرنه ممکن است رفتار آنها مصداق محاربه باشد که جرم علیه امنیت تلقی می گردد و مجازات آن بسیار سنگین می باشد .

قدرت نمایی در فضای مجازی جرم است ؟

در حال حاضر بسیاری از جرائم از حالت فیزیکی خود خارج شده و به فضای مجازی منتقل شده است ، قدرت نمایی در فضای مجازی هم مشمول عنوان مجرمانه قرار گرفته است . در رویه قضایی کنونی ، افرادی که مرتکب این جرم در فضای مجازی شوند نیز به مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد و از این نظر ، قانون بین ارتکاب حضوری و فیزیکی تفکیکی قائل نیست . تنها مهم این است که عناصر ذکر شده در بالا انجام شود تا فرد ، مرتکب این جرم محسوب گردد ؛ ولی ضمن اینکه فرد در فضای مجازی مرتکب این جرم شده است ، مانع از مجازات وی نخواهد شد . حکم و مجازات جرم قدرت نمایی با چاقو ، اسلحه ، چوب و … بر اساس ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، قدرت نمایی اگر از مصادیق محاربه باشد ، مرتکب حسب مورد به اعدام یا صلب یا قطع دست راست و پای چپ و یا نفی بلده محکوم می شود . در صورتی که از مصادیق محارب نباشد ، طبق ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، مجازات آن شش ماه تا دو سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود که حسب مورد بر مرتکب اعمال می گردد .

در این خصوص می توانید از مجموعه وکلای متخصص در امور کیفری وکیل تیک جهت  مشاوره تخصصی و قبول پرونده بهره مند شوید.

2 2 1 - بررسی جرم تظاهر یا قدرت نمایی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر در نظام حقوق کیفری ایران

معاون اول قوه قضاییه: اندکی از وکلا که نظام را قبول ندارند، هر روز برنامه‌ای علم می‌کنند که مقابل قوه قضاییه قرار بگیرند

مقاله قبلی

بررسی ماهیت بطلان نکاح در نظام حقوقی ایران

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کیفری