حقوقیمطالب حقوقی

بررسی اثبات رابطه زوجیت در نظام حقوقی ایران

0
اثبات زوجیت
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

اثبات رابطه زوجیت

زمانی که مرد یا زن وجود رابطه زوجیت را به دلایل مختلفی مثل اینکه مرد به همسرش نخواهد نفقه دهد، انکار می کنند و یا ازدواج خود را ثبت نکرده اند نیاز به اثبات رابطه زوجیت می باشد.

وجود رابطه زوجیت بر اساس ماده 993 قانون مدنی باید در دفاتر ثبت احوال به ثبت رسیده باشد تا به رسمیت شناخته شود. ثبت نکردن ازدواج موجب مسئولیت حقوقی و کیفری برای زوج می باشد چرا که ثبت ازدواج به عهده مرد است و اگر بعد از گذشتن یک ماه از زمان وقوع عقد به ثبت آن اقدام نکند حبس تعزیری درجه 7 جزای نقدی درجه 5 محکوم خواهد شد. اگر به دفاتر رسمی دسترسی نباشد باید ازدواج را در صورتجلسه ای تنظیم و به امضای شود برساند.

راه های اثبات زوجیت

– اقرار: زمانی که مرد به وجود رابطه زوجیت بین خود و دیگری اقرار کند آن را اثبات کرده است. این اقرار می تواند به طور صریح یا ضمنی، با عمل یا گفتار انجام شود.

– اسناد کتبی: یکی از بارزترین و بهترین دلایل برای اثبات رابطه همسری بین زن و شوهر، سند نکاح است. سند ازدواجی که در دفتر رسمی ثبت نشده است اگر در حضور زن و مرد و بستگان تنظیم و امضا شده باشد نیز می تواند جهت اثبات زوجیت در دادگاه کمک کند اما اعتبار سند نکاح ثبت شده در دفاتر ازدواج را ندارد.

– شهادت شهود: شاهدینی که در هنگام ازدواج حضور داشته باشند بعنوان شهود هستند و برای اثبات زوجیت می توان استفاده کرد.

– معاشرت و همزیستی: اگر زن و شوهر با یکدیگر به صورت عرفی معاشرت و زندگی کنند می تواند بعنوان دلیل برای اثبات رابطه زوجیت استفاده کرد.

 

درصوتی که نیاز به مشاوره تخصصی و رفع مشکل حقوقی دارید می توانید با بهترین وکلای ایران در وکیل تیک بصورت آنلاین یا تلفنی مشاوره بگیرید

2 2 1 - بررسی اثبات رابطه زوجیت در نظام حقوقی ایران

بررسی صدور سند مالکیت اعیانی در نظام حقوق ثبتی ایران

مقاله قبلی

بررسی جرم اخلال در نظم عمومی

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی