حقوقیمطالب حقوقی

اظهارنامه مالیاتی (قسمت دوم)

0
اظهارنامه مالیاتی
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

اظهارنامه مالیاتی (قسمت دوم)

ح – اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده:

هر ساله از سوی دولت مقداری با عنوان نرخ مالیات بر ارزش افزوده تعیین می شود و افراد باید پیش از پایان مهلت تعیین شده اقدام به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده کنند.

– سال مالیاتی:

منظور از سال مالیاتی چیست؟

سال مالیاتی بر طبق ماده 155 قانون مالیات‌های مستقیم یک سال شمسی است که از ابتدای فروردین هر سال شروع و به پایان اسفند ماه همان سال ختم می شود.

سال مالی گروه و افراد حقوقی تعیین کننده میزان مالیات آنها می باشد و مهلت ارسال اظهارنامه بر اساس اظهارنامه، ترازنامه، سود و زیان و سررسید پرداخت مالیات آنها، 4 ماه پس از سال مالی تعیین می شود.

– اشخاص مشمول تنظیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی:

الف – تمام افراد حقیقی و حقوقی که در کشور ایران مشغول به کارهستند و به هیچ عنوان معاف از مالیات نیستند.

ب – تمام افراد حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور دارای کسب و کار هستند.

پ – تمام افراد حقیقی و حقوقی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند ولی درآمد آن‌ها از ایران است.

ت – تمامی افرادی که مقیم ایران هستند و در کشور ایران دارای درآمد هستند باید اقدام به پرداخت مالیات مربوط به کسب و کار خود کنند. ماده 88 قانون مالیات‌های مستقیم

ث – اشخاص معاف از تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی

ج – تمامی شهرداری‌های کشور و همچنین تمامی سازمان‌های زیر مجموعه در استان‌های کشور

چ – تمامی نهادها و سازمان‌هایی که از بودجه‌ای که دولت به آنها تخصیص داده است استفاده می‌کنند.

خ – تمامی وزارت‌خانه‌ها و موسسات

د – تمامی شرکت‌های تعاونی دانشجویان و دانش‌آموزان، کارگران، عشایر و صیادان

ذ – معافیت تسلیم اظهار نامه الکترونیکی مالیاتی

  • در کنار مشمولین تنظیم اظهارنامه مالیاتی اکترونیکی ارگان ها و سازمان هایی هم هستند که ملزم به تسلیم اظهارنامه االکترونیکی مالیاتی نیستند که عبارتند از:
  1. شهرداری ها و ارگان های زیرمجموعه در همه استان های کشور،
  2. وزرات خانه های رسمی کشور و موسسات زیر مجموعه،
  3. ارگان هایی که از بودجه عمومی دولت برای امور خود استفاده میکنند،
  4. عشایر، کشاورزان، صیادان و ش کرت های تعاونی داشنجویان و دانش آموزی،

– چه کسانی باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند:

به طور کلی میتوان گفت تمامی افراد حقیقی و حقوقی که در ایران به کسب و کار مشغولند و درامد دارند، اشخاص غیر ایرانی که در ایران از طریق واگذاری امتیازات کسب درآمد میکنند، اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در ایران و خارج از کشور فعالیت و کسب درامد دارند و اشخاصی که مقیم خارج از کشور هستند و کسب درامد آن ها از فعالیت هایی در ایران است باید اظهارنامه مالیاتی پرکنند.

– جریمه دیر کرد ارسال اظهار نامه مالیاتی:

سازمان امورمالیاتی کشور مهلتی را برای ارسال اظهار نامه مالیاتی تعیین می کند.

  1. در صورتی که اشخاص اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی تا زمان مقرر شده نکنند به آنها تا 30% مبلغ مالیات پرداخت نشده جریمه تعلق می گیرد و این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش نیست.
  2. اشخاص حقیقی و حقوقی حتی در صورتی که مجموعه یا شرکت آنها هیچگونه فعالیت مالی نداشته باشد، باید اظهارنامه مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.
  3. نداشتن فعالیت مالی دلیلی بر ارسال نکردن اظهارنامه نمی باشد و برای اینکه جریمه به آنها تعلق نگیرد باید اظهارنامه را به صورت سفید و با مدارک مربوطه ارائه کنند.

– تنبیهات و جرائم مالیاتی :

سازمان امور مالیاتی کشور برای مؤدیان بد حساب تنبیهات و جرائم مالیاتی را در نظر گرفته و در صورتی که اشخاص از تکمیل و تحویل اظهارنامه مالیاتی خود سرپیچی کنند، تنبیهات و جرائم مالیاتی به آنها تعلق می گیرد.

الف) محاسبه مالیات به شیوه علی‌الراس:

در موارد زیر درآمد مؤدیان از طریق علی الراس تشخیص داده می شود.

در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد تسلیم نگردد.

در صورتی که مدارک و گزارشات مورد نظر با توجه به درخواست ممیز ارائه نگردد.

در صورتی که مدارک داده شده از نظر اداره مالیاتی غیر قابل رسیدگی باشد.

      ب) جریمه و حبس:

در مواردی قانون مالیات‌های مستقیم برای کسانی که از انجام وظایف قانونی خود امتناع یا در ارزیابی و کسر و وصول مالیات دیگران (در مواردی که مکلف به کسر مالیات دیگران هستند) قصور نمایند مجازات حبس یا جریمه پیش بینی کرده است.

محرومیت از معافیت و بخشودگی:

در بعضی موارد مؤدی از پرداخت مالیات به شرط تسلیم و تکمیل اظهارنامه مالیاتی و نگهداری اسناد و دفاتر قانونی معاف خواهد بود و اگر از انجام این وظایف خودداری نماید از معافیت برخوردار نمی شود.

     د ) ممنوع الخروج شدن:

مطابق ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از خروج بدهکاران مالیاتی و مدیران اشخاص حقوقی حقوق خصوصی از بابت درآمد مشمول مالیات شخص حقوقی که مربوط به دوران مدیریت آنان می باشد جلوگیری نماید.

هـ ) ابطال اسناد انتقال صوری:

در صورتی که مؤدیان مالیاتی به قصد فرار از پرداخت مالیات اقدام به نقل و انتقال اموال خود به همسر و یا فرزندان نمایند سازمان امور مالیاتی کشور می تواند به ابطال اسناد مذکور از طریق مراجع قضایی اقدام نماید.

و ) مجازات اداری:

در مواردی که مکلفین به کسر مالیات وزارتخانه‌ها، شرکت یا موسسه دولتی یا شهرداری باشد، مسئولین امر مشمول مجازات مقرر طبق قانون تخلفات اداری خواهند شد.

  1. اشخاصی که ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند.‌
  2. تمام اشخاصی که به صورت حقیقی یا حقوقی به فعالیت خود مشغولند.
  3. اشخاصی که در خارج از ایران اقامت دارند اما درآمد و فعالیت ‌آن‌ها از طریق ایران است.
  4. تمام اشخاص غیر ایرانی فعال در ایران که از راه‌های مختلف موفق به کسب درآمد شده اند.

نکته: در قوانین اظهارنامه مالیاتی مودیانی که سه سال پشت سر هم اظهار نامه مالیاتی خود را با تمام اسناد و مدارک و در زمان مقرر ارسال کنند و هیچ گونه ایرادی به اظهارنامه آن‌ها وارد نشود می توانند از پنج درصد جایزه خوش حسابی پرداخت مالیات بهره مند شوند که البته برای بسیاری از اشخاص و شرکت‌ها و بنگاههای اقتصادی می تواند مبلغ قابل توجهی باشد.

نکته : به منظور احترام مودیان محترم مالیاتی و جلوگیری از سوء تفاهمات احتمالی در رابطه با توافقات انجام شده و اجرای ماده 238 قانون مالیات های مستقیم، در صورت ارائه اسناد و مدارک موثر در کم کردن درآمد مشمول مالیات مودی، ممیزین کل مالیاتی موظف به رعایت نکات ذکر شده در ذیل می باشند:

نکته: ممیزین مالیاتی قبل از درج کامل ظهر برگ تشخیص مالیات، از گرفتن امضاء از مودی اکیدا خودداری کنند.

نکته: در صورتی که مشخص شود که مودی بی سواد می باشد، می بایست شخص امینی که از کارمندان وزارت اقتصاد و دارائی و سازمان امور مالیاتی هم نباشد، توسط مودی معرفی شود و به همراه وی مقررات ماده 238 قانون مالیات های مستقیم بر اساس مورد به اجرا گذاشته شود.

نکته: ممیزین مالیاتی بعد از کم شدن درآمد مشمول مالیات، باید میزان مالیات متعلقه را به مودی مالیاتی تفهیم کند و بعد از تایید و موافقت مودی، مراتب را در برگ تشخیص مالیات منعکس کند.

نکته: مودی باید بعد از توافق خود با جمله، (موافقت خود را با تعدیل درآمد مشمول مالیات از ماخذ مبلغ … ريال اعلام می دارم) اقدام به امضاء این برگه مالیاتی کند.

نکته: بر اساس این ماده از قانون مالیات های مستقیم، هر زمان که برگ تشخیص مالیات صادر شد، اگر چنان چه مودی نسبت به این مالیات متعلقه اعتراضی داشته باشد، خود و یا وکیل تام الاختیارش می تواند در مدت زمان سی روز از تاریخ ابلاغ، همراه با اسناد و مدارک مربوطه به اداره مالیات مراجعه کرده و کتبا درخواست رسیدگی را داشته باشد.

نکته : در یک کسب و کار که به‌صورت مشارکتی است، وقتی همه شرکا جزو اشخاص حقیقی باشند، باید اظهارنامه خود را به صورت مشارکتی تهیه کنند. در این حالت نیازی به تهیه اظهارنامه فردی برای هر یک از شرکا نیست و یک اظهارنامه مشارکتی برای همه کفایت می‌کند.

همچنین بخوانید:

قسمت اول اظهارنامه مالیاتی

2 2 1 - اظهارنامه مالیاتی (قسمت دوم)

اظهارنامه مالیاتی (قسمت اول)

مقاله قبلی

عقد اشتراک منافع یا جوینت ونچر و آثار ناشی از آن (قسمت اول)

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در حقوقی