ماهیت اجازه و اذن و تفاوت آنها در نظام حقوقی ایران
– تعریف اجازه:
به ابراز رضایت از جانب کسی که رضایت او از نظر شرع، در تأثیر عقد یا ایقاع بعد از وقوع آن دو، شرط است، اجازه و به اجازه دهنده، مجیز گفته میشود. اجازه به معنی اظهار رضایت و صدور جواز انجام عمل یا روی دادن حالتی می باشد.
عمل حقوقي در جهت اظهار رضايت شخصي است كه قانون رضاي او را شرط تأثير عقد و ايقاعي دانسته كه از ديگري صادر شده مشروط بر اينكه رضايت مزبور بعد از يك عقد و ايقاع صادر شود. بنابراين فقط اعلام رضايت به عمل حقوقي است كه قبلاً صادر شده است و به محض وقوع آثاري خواهد داشت بنابراين پس از آن رجوع ممكن نيست.
– تعریف اذن:
اذن در لغت بهمعنای علم ، رخصت و اباحه ، استماع و فرمان آمدهاست. اذن، یعنی رخصت دادن و اعلام رضایت.ایذان بهمعنای اذن دادن و استیذان بهمعنای اذن گرفتن است. اذن، رخصت در تصرف از سوی مالک يا شخص به منزله مالک را گویند. در معناي لغوي، اذن همان اجازه است و بلعكس ولي در سيستم و معناي خاص و در علم حقوق اين دو واژه متفاوت بوده و آثار حقوقي متفاوتي نيز بر آنها و اشخاص استفاده كننده از آن وارد ميگردد.
به عبارت دیگر،عمل حقوقي براي ابراز رضايتي است كه قبل از انجام عمل حقوقي صادر ميشود و منظور از آن دادن اختيار به شخصي به انجام يك فعل در حال يا آينده ميباشد كه بدون اين اذن انجام آن فعل بر خلاف قانون ميباشد.
– عنصر رضایت در اذن و اجازه:
در اذن و اجازه، شخص رضایت باطنى خویش را به گونهاى اعلام مىکند. هم اذن و هم اجازه مىتواند به صورت صریح یا ضمنى انشا شود.
– کسى مىتواند مالى را به ودیعه بگذارد، که مالک یا قائممقام مالک باشد و یا از طرف مالک صراحتاً یا ضمناً مجاز باشد.( ماده ۶۰۹ قانون مدنى)
– در مورد آنچه که در خارج از حدود وکالت انجام داده شده است، موکل هیچگونه تعهّد نخواهد داشت، مگر اینکه اعمال فضولى وکیل را صراحتاً یا ضمناً اجازه کند.( ماده 663 قانون مدنی)
نکته: رضا یا رضایت در لغت به معناى موافقت و اختیار است. در اصطلاح، در معانى متعددى از جمله دو معناى زیر به کار مىرود:
- میل قلب به سوى یک عمل حقوقى که در گذشته انجام گرفته، یا اکنون انجام مىشود و یا در آینده واقع خواهد شد. رضا به همین معنا در ماده ۱۹۰ قانون مدنی به کار رفته است.
نکته: رضا به این معنا با قصد انشا که تنها به زمان حال تعلّق مىیابد، تفاوت اساسىدارد.
- گاهى رضایت به معناى قصد انشا به کار مىرود. این اصطلاح از حقوق فرانسه گرفته شده و بر خلاف اصطلاح نخست، منشأ فقهى ندارد. ماده ۱۹۹ قانون مدنی که با استفاده از حقوق مدنى فرانسه تدوین گردیده، رضا را در همین معناى به کار برده است. طبق ماده ۱۹۹ قانون مدنی رضاى حاصل در نتیجه اشتباه یا اکراه موجب نفوذ معامله نیست.
نکته: تحقق رضا را با فرض اکراه ممکن دانسته است، در حالى که اگر مقصود از رضا معناى اول باشد، چنین امرى باطل است. زیرا رضا در معناى اول مقابل اکراه است و با اکراه جمع نمىشودرضاى زوجین شرط نفوذ عقد است و هرگاه مکره بعد از زوال کره، عقد را اجازه کند نافذ است؛ مگر این که اکراه به درجهاى بوده که عاقد فاقد قصدباشد.( ماده 1070 قانون مدنی)
نکته: تفاوت اذن با رضا به معناى اخیر، آشکار مىباشد و کمتر بین آن دو اشتباهى صورت مىگیرد.
– تفاوت هاي اذن و اجازه :
الف – در اذن فقط رضايت قلبي يا به عبارتي تمايل دروني لازم است، ولي در اجازه به جز رضا بايد قصد انشاء يعني نشان دادن رضايت هم به شكلي باشد.
ب – رجوع از اذن ممكن است مگر به عقد لازمي غيرقابل رجوع گردد اما رجوع از اجازه ميسر نيست.( به استثناء اذن دفن اموات كه به جهت شرعي غيرقابل رجوع است)
پ – اذن غيرقابل توارث است و با فوت و حجر از بين ميرود حال آنكه اجازه با فوت وحجر از بين نميرود و به وراث به ارث ميرسد.
ت – اذن حق نيست و ايجاد حق و تعهد نميكند فلذا قابل نقل وانتقال نيست ولي اجازه به نوعي ايجاد حق ميكند و قابل انتقال به غير است.
نظرات