کیفریمطالب حقوقی

بررسی جرم تهدید از طریق توهین و فحاشی در نظام کیفری ایران

1
و توهین 800x400 - بررسی جرم تهدید از طریق توهین و فحاشی در نظام کیفری ایران
مشاوره تلفنی مشاوره متنی مشاوره حضوری همراهی در جلسه قرارداد

تهدید از طریق توهین و فحاشی

تعریف توهین

توهین به معنای خفیف و خوار کردن اعم از هرگونه رفتار از قول، فعل، کتابت و اشاره است. توهین می تواند صریح یا ضمنی و به صورت شفاهی و کتبی انجام شود. بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات جرم توهین چنین تعریف شده است:” توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد مجازات شلاق تا (74) ضربه و یا پنجاه هزار‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود .”

انواع توهین

توهین دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها احکام و مجازات مختص به خود را دارند  از جمله توهین ساده، توهین مشدد و توهین که بر همین اساس دو نوع مجازات حدی و تعزیری بر اساس نوع توهین تعریف شده است.

توهین ساده

اهانتی که دارای وصف مجرمانه است اما کیفیت مشدد اگر توهینی در گروه توهین حدی یا تعزیری قرار نگیرد توهین ساده نامیده می شود.

توهین مشدد

قانونگذار بر اساس مقام یا جنسیت شخصی که مورد توهین قرار گرفته است مجازات شدیدتری در نظر گرفته است مثل توهین به مقدسات اسلام، توهین به امام خمینی (ره) و مقام رهبری، توهین به مقامات سیاسی داخلی یا کارکنان موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری در حین انجام وظیفه، توهین به مقامات سیاسی خارجی در خاک ایران و توهین به شأن و حیثیت بانوان و اطفال.

توهین مستوجب حد

از بارزترین نوع توهین است و بر خلاف توهین های مستوجب تعزیر، مجازات آن در شرع معین و مشخص شده است. سب النبی که توهین به مقدسات اسلام است و یک جرم حدی است بعنوان یک جرم مستوجب حد مجازات اعدام را طبق ماده 262 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات دارد.

شرایط احراز توهین

طبق ماده 608 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات توهین حتما باید شرایط مشخصی داشته باشد از جمله اینکه:

– حتما با فعل انجام گیرد بدین معنا که به صورت گفتار شفاهی یا مکتوب باشد. ممکن است فعل به صورت انجام دادن رفتاری و بدون گفتار هم محقق گردد.

– فعل ارتکابی موهن باشد یعنی معنای توهین از آن استناد شود و معنای آن با توجه به عرف سنجیده می شود.

-صفت توهینی چه حقیقت باشد و یا نباشد تاثیری ندارد و همینکه شخص ناراحت شود کافی است که البته ناراحتی شخص از شرایط تحقق جرم توهین نیست.

-شخصی که مورد توهین قرار گرفته است باید زنده باشد (استثناء این مورد توهینی است که باعث قذف می شود که زنده بودن مخاطب موثر نیست)

-شخص توهین شونده باید مشخص و معین باشد. بر همین اساس توهین به جمع در صورتی جرم توهین می باشد که به تک تک افراد آن جمع بتواند صدق کند در غیر اینصورت نمی توان آن را از مصادیق جرم توهین دانست.

مجازات جرم توهین

بر اساس ماده 608 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ، 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی معین شده است.

قانون مجازات اسلامی قذف متقابل افراد را موجب سقوط حد می داند اما مجازات تعزیری به قوت خود باقی است. بر اساس بند ث ماده 261 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف نمایند، خواه قذف آنها همانند خواه مختلف باشد حد قذف ساقط و هر یک به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم خواهند شد.

مجازات شروع به جرم توهین

طبق ماده 122 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات اگر شخصی قصد انجام جرمی را داشته باشد اما به دلیلی خارج از اراده او محقق نشود شروع به جرم است. مجازات شروع به جرم توهین طبق بندهای سه گانه ماده 122 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات(الف- در جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، حبس دائم یا حبس تعزیری درجه یک تا سه است به حبس تعزیری درجه چهار ب – در جرائمی که مجازات قانونی آنها قطع عضو یا حبس تعزیری درجه چهار است به حبس تعزیری درجه پنج پ – در جرائمی که مجازات قانونی آنها شلاق حدی یا حبس تعزیری درجه پنج است به حبس تعزیری یا شلاق یا جزای نقدی درجه شش) محاسبه می شود.

درصوتی که نیاز به مشاوره تخصصی و رفع مشکل حقوقی دارید می توانید با بهترین وکلای ایران در وکیل تیک بصورت آنلاین یا تلفنی مشاوره بگیرید

2 2 1 - بررسی جرم تهدید از طریق توهین و فحاشی در نظام کیفری ایران

تاریخ احتمالی آزمون وکالت : ۲۰ اسفند + منابع دروس جدید آزمون وکالت

مقاله قبلی

بررسی جرم تدلیس در ازدواج توسط زوجه

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر در کیفری